هدف پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای کارکردهای اجرایی در رابطه بین پیوندهای والدینی و همدلی شناختی در نوجوانان شهر تهران است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر بین سنین 11 تا 16 ساله شهر تهران بودند که در سال 1401 به تعداد 279 نفر از آنها به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازگیری پژوهش پرسشنامه پیوند والدینی (PBI)، پرسشنامه تواناییهای شناختی نجاتی، پرسشنامه همدلی بارون- کوهن بود. آزمون الگو پیشنهادی پژوهش، به ترتیب با استفاده از روشهای تحلیل مسیر و بوت استرپ انجام گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان دادند که مراقبت زیاد مادرانه باعث افزایش همدلی شناختی و استبداد پدرانه باعث نقص کارکردهای اجرایی در نوجوانان میشود. همچنین پژوهش حاضر نشان داد کارکردهای اجرایی اثر مستقیم بر همدلی شناختی دارد. نتایج نشان داد حفاظت افراطی پایین و استبداد پدرانه با نقش واسطه ای کارکردهای اجرایی معنی دار است. یک الگوی پیشنهادی نیز برای دادهها مورد آزمایش قرار گرفت که برازندهتر از مدل اصلی بود