بررسی میزان اثربخشی موسیقی درمانی فعال به وسیله ساز ارف بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نقص توجه (1397) / محمدی ، فاطمه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه محمدی ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : BD /253 1397 عنوان : بررسی میزان اثربخشی موسیقی درمانی فعال به وسیله ساز ارف بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نقص توجه تکرار نام مولف : فاطمه محمدی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1397 شناسه افزوده : خادمی اشکذری، عزت، استاد راهنما موضوعها : اصفا
موسیقی درمانی ؛ ساز ارف ؛ اختلال نقص توجه ؛ کودکانلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=8526 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0253 BD /253 1397 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود پیش بینی شاخص های اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی بر اساس نشانگرهای زیستی و شناختی (1401) / تسلطی مجرد ، محدثه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه تسلطی مجرد ، محدثه، نویسنده عنوان : پیش بینی شاخص های اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی بر اساس نشانگرهای زیستی و شناختی تکرار نام مولف : محدثه تسلطی مجرد ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 107ص شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
نشانگر زیستی ؛ نشانگر شناختی ؛ اختلال نقص توجهچکیده : هدف پژوهش حاضر پیش بینی نقش نشانگرهای زیستی و شناختی در شاخصهای اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی است. روش این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه کودکان 5-11 سال شهرتهران که در سال 1401 به تعداد187 نفر ازآنها به شیوه هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند بود. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزارهای توالی یابی DNA و آزمون مقیاس درجه بندی کانرز (فرم والدین) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (BRIEF) فرم والدین استفاده شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و استنباطی جهت تحلیل دادهها استفاه شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که هیچ گونه همبستگی میان شاخصهای اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی بر مبنای نشانگرهای زیستی و شناختی مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد، نقش عوامل محیطی در شکل گیری شاخصهای اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی در افراد تا حدودی بیش از عوامل ژنتیکی است. بدین معنا که محیط مناسب و غنی و رشد یافته در رفع و بهبود این اختلال و بهبود عملکردهای اجتماعی، تحصیلی و فرهنگی در جامعه نقش بسیار مهمی ایفا میکند. که این نتایج یافتههای نوینی را نسبت به پژوهشهای پیشین ارائه داد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9560 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0414 MA /414 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود چالش های فرزند پروری از دیدگاه والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی (ADHD) (1402) / یعقوبی ، بشرا، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه یعقوبی ، بشرا، نویسنده شماره بازیابی : MA /498 1402 عنوان : چالش های فرزند پروری از دیدگاه والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی (ADHD) تکرار نام مولف : بشرا یعقوبی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 موضوعها : اصفا
اختلال نقص توجه ؛ بیش فعالی ؛ فرزندپروری ؛ اختلالات روانپزشکیچکیده : زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات روانشناختی کودکان است که میزان شیوع آن در ایران به شکل محسوسی بیشتر از میانگین بین المللی است. والدین کودکان مبتلا به ADHD به دلیل ویژگی های خاص رفتاری کودک خود با چالش های متعددی در زمینه فرزندپروری مواجه هستند. هدف از پژوهش کیفی حاضر بررسی چالش های فرزندپروری در والدین دارای کودک مبتلا به ADHD در ایران بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را کلیه والدین مراجعهکننده به درمانگاه روانپزشکی مرکز پزشکی کودکان مفید تشکیل میداد که حداقل یک کودک مبتلا به ADHD داشتند. نمونه مطالعه به روش غیرتصادفی و هدفمند از میان جامعه پژوهش انتخاب شدند. نمونهگیری تا زمان دستیابی به اشباع دادهای ادامه داشت. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد. همزمان با انجام مصاحبهها، تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش گرانهایم و لاندمن انجام شد. به منظور تامین روایی و پایایی پژوهش نیز از چهار معیار ارزیابی لینکولن و گوبا تحت عنوان اعتبارپذیری، انتقال پذیری، اطمینانپذیری و تائیدپذیری استفاده شد.
یافتهها: در پژوهش حاضر 18 نفر از والدین بیماران مبتلا به ADHD که جهت پیگیری روند درمان فرزند خود به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان کودکان مفید مراجعه کرده بودند، شرکت داشتند. در مجموع 333 دقیقه مصاحبه ضبط شد که به طور متوسط هر مصاحبه 5/18 دقیقه به طول انجامید. نتایج پژوهش نشانگر 5 گروه کلی از چالش های والدین دارای کودک مبتلا به ADHD بود که به ترتیب عبارت بودند از: چالشهای اجتماعی (روابط با خویشاوندان، خواهر و برادر، هم سالان، والدین و مشکلات حضور در مکان های اجتماعی)، چالشهای تحصیلی (مشکلات یادگیری، حافظه، عدم تمرکز، انجام تکالیف، مشکلات مرتبط با معلمان و مسئولان مدرسه و عدم رعایت قوانین مدرسه)، چالشهای شخصی (احساسات منفی تجربه شده، تعارض های زناشویی، مشغله و کمبود زمان)، چالشهای مرتبط با درمان (کمبود دارو، دشواری نوبت گیری از بیمارستان و کمبود مراکز دولتی موثر در شهرستان ها) و چالشهای اقتصادی (هزینههای درمان و دارو).
نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که درمان دارویی مهمترین تسهیلگر برای والدین در زمینه مقابله با چالشهای فرزندپروری است. بسیاری از مشکلات رفتاری و تحصیلی کودک مبتلا به ADHD به دنبال دریافت منظم داروی موثر، برطرف شده و مدیریت کودک برای والدین و مدرسه آسانتر میشود. به دنبال آن آگاهی بخشی به والدین و آموزش روشهای صحیح فرزندپروری در کنار تعامل و همکاری والدین در برخورد با کودک مبتلا به ADHD می تواند در تسهیل چالشهای فرزندپروری موثر باشدلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10370 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0498 MA /498 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود