هدف اصلی پژوهش حاضر «شناسایی فرصتها و تهدیدهای روابط عمومی الکترونیک در دانشگاه از دیدگاه دانشجویان علوم ارتباطات شهر تهران» است. اهداف فرعی پژوهش حاضر نیز شناسایی فرصتها، تهدیدها و راهکارهای ارتقای روابط عمومی الکترونیک در دانشگاه میباشد. روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی از نوع پیمایشی است که این روش برای بررسی توزیع ویژگیها در جامعه آماری و برای پاسخ به سؤالاتی از قبیل «ماهیت شرایط موجود چگونه است؟»، «چه رابطهای بین رویدادها وجود دارد؟» و... به کار میرود. برخی از صاحبنظران این حوزه، این روش را معادل گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه میدانند. طبق پرسشنامهای که میان دانشجویان توزیع گردید، پاسخدهندگان از نظر جنسیت، حدود 17 درصد مرد و 83 درصد زن هستند. از نظر سن، بیشترین پاسخدهندگان از گروه سنی «از 31 تا 40 سال» با درصد فراوانی حدود 45 درصد و کمترین پاسخدهندگان از گروه سنی «از 51 تا 60 سال» با درصد فراوانی حدود 4 درصد هستند. از نظر وضعیت تأهل، تعداد افراد مجرد و متأهل تقریباً با هم برابر است. از نظر مقطع تحصیلی، حدود 82 درصد در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات و حدود 18 درصد در مقطع تحصیلی دکتری رشته علوم ارتباطات، دانشجو هستند. بر اساس نتایج آزمون دو جملهای و آزمون رتبهبندی فریدمن، متغیرهای «رهایی از قید و بند محدودیتهای زمانی و مکانی، توسعه ارتباطات فردی و اجتماعی، صرفهجویی در هزینهها، حذف بروکراسی اداری، دسترسی و انتشار گسترده و سریع اطلاعات، تبادل اطلاعاتی با سازمانهای مختلف» بهعنوان فرصت و متغیرهای «لزوم تغییر افکار و ذهنیت عمومی جامعه، کمبود و نقصان زیرساختهای لازم و اساسی در بحث فناوریهای اطلاعاتی، کافی و مساوی نبودن آموزش عمومی جهت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی، کامل نبودن امنیت در روابط عمومی الکترونیک» بهعنوان تهدید برای روابط عمومی الکترونیک شناخته شدند. از جمله اقداماتی که میتوان در جهت کاهش این تهدیدها و افزایش فرصتها انجام داد، به ترتیب اولویت عبارت است از: «برگزاری کارگاه، سمینار، وبینار، تولید فیلمهای آموزشی، برگزاری کلاسهای آنلاین و حضوری و... درباره فناوریهای نوین روابط عمومی الکترونیک، تهیه سیستمهای کامپیوتری مجهز، اتصال به اینترنت، تهیه سرور، آمادهسازی مراکز داده، نصب نرمافزارهای لازم در سیستمهای دانشگاه، استفاده از جدیدترین نسخههای نرمافزارهای محافظتی (مانند آنتیویروسها)، قرار دادن محدودیت در تعداد حروف و نوع حروف بهکار رفته در گذرواژهها بهنحوی که امکان قرار دادن هر گذرواژه سادهای نباشد، آموزش اصول امنیت سایبری به کارکنان واحد روابط عمومی دانشگاه، تهیه دورهای نسخه پشتیبان از دادههای مهم و اساسی، بررسی دورهای امنیت سیستمهای دانشگاه، برگزاری کارگاه، سمینار، وبینار، تولید فیلمهای آموزشی، برگزاری کلاسهای آنلاین و حضوری و... برای مدیران جهت آگاهی از مفاهیم و بیان کردن فرصتهای روابط عمومی الکترونیک به مدیران»