اثر بخشی گروهی شناخت درمانی به شیوه فلسفه برای کودکان بر مدیریت خشم و خود انضباطی دختران مقطع ششم مدرسه میلاد منطقه 15 تهران (1397) / نظری ، فرشته، نویسنده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی شناخت درمانی به شیوه فلسفه برای کودکان بر مدیریت خشم و خود انضباطی دانش آموزان دختر مقطع ششم مدرسیه میلاد منطقه 15 تهران صورت گرفت. برای این منظور نمونهای به حجم 30 دانش آموز در مقطع ششم به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس 15 دانش آموز در قالب گروه آزمایش و 15 دانش آموز در گروه گواه قرار گرفتند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از طرح آزمایشی با شیوه پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه استفاده شد. آموزش برای گروه آزمایش، طی 10 جلسه اعمال گردید اما گروه گواه بدون دریافت آموزش به فعالیت معمول خود ادامه دادند. آموزش با استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان به شیوه اجتماع پژوهشی با استفاده از محرکهای مختلف در هر جلسه صورت گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه خشم و پرسشنامه خود انضباطی بود. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار spss نسخه 25 تحلیل گردید نتایج دادهها نشان داد که آموزش شناخت درمانی به شیوه فلسفه برای کودکان بر مدیریت خشم و خود انضباطی دانش آموزان تأثیر معنادار داشت