هدف از پژوهش حاضر مطالعه ابعاد هوش فرهنگی معلمان مدارس ابتدایی دخترانه شهر میامی (یکی از شهرستان های استان سمنان) است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، که به روش کمّی و از نوع پیمایشی می باشد. کل جامعه 187 نفر بوده که تعداد 150 نفر به پرسشنامه ها پاسخ داده اند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی ارلی و آنگ(2007) با 20 سوال در چهار بعد (فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری) هست. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تائید چند تن از متخصصان و صاحب نظران رسید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0=α به دست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(شاخص های مرکزی و پراکندگی، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس چند متغیری با مفروضات آزمون کولموگروف اسمیرنف، لوین، آنوا) استفاده شده است. نتایج نشان داد که؛ هوش فرهنگی معلمان شهرستان میامی در حد نسبتاً بالاست، همچنین وضعیت مؤلفه فراشناختی هوش فرهنگی معلمان در حد نسبتاً بالایی می باشد. از طرفی وضعیت مؤلفه شناختی هوش فرهنگی معلمان در حد متوسط، میزان مؤلفه انگیزشیهوش فرهنگی معلمان در حد نسبتاً بالا و مؤلفه رفتاری هوش فرهنگی بالاتر از حد متوسط است. وضعیت مؤلفه فراشناختی هوش فرهنگی رتبه اول، مؤلفه انگیزشی رتبه دوم، مؤلفه رفتاری رتبه سوم و مؤلفه شناختی رتبه چهارم را کسب نمودند .همچنین بین متغیرهای سطح تحصیلات، سن، سابقه خدمت در منطقه و محل زندگی معلمان شهرستان میامی با هوش فرهنگی و زیرمولفه های آن رابطه معناداری دارد