زمینه و هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی به روش شناخت درمانی مایکل فری بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه و راهبردهای مقابله¬ای دانشجویان دختر در شرف ازدواج بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاد شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دختر در شرف ازدواج دانشکده نقشه برداری وجغرافیای دانشگاه تهران در سال 1396 تشکیل میدادند. در این پژوهش 26 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (13 نفر برای هر گروه). گروه آزمایش در 12 جلسه شناخت¬درمانی مایکل فری شرکت کردند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله¬ای دریافت نکرد. از پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه و راهبردهای مقابله ای برای جمع آوری دادهها استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و شناخت درمانی مایکل فری بر کاهش طرحوارههای ناسازگار اولیه مؤثر بود (01/0>P). همچنین یافتهها نشان داد که شناخت درمانی مایکل فری بر بهبود راهبردهای مقابله ای (افزایش راهبرد مقابله ای مسأله محور و کاهش راهبرد مقابله ای هیجانمحور) مؤثر بود (01/0>P). بنابراین آموزش گروهی به روش شناخت درمانی مایکل فری بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه و راهبردهای مقابله ای دانشجویان دختر در شرف ازدواج اثرگذار است