دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

تدوین و اعتباریابی برنامه‌ی توانمندسازی شناختی- اجتماعی کودکان با نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای (1401) / پورشعبان کیاسرایی ، زهرا، نویسنده بازکردن سند0389.pdf
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهپورشعبان کیاسرایی ، زهرا، نویسنده
عنوان :تدوین و اعتباریابی برنامه‌ی توانمندسازی شناختی- اجتماعی کودکان با نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای
تکرار نام مولف :زهرا پورشعبان کیاسرایی
ناشر:تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات
سال نشر :1401
صفحه شمار:114ص
شناسه افزوده :پیریایی ، صالحه، استاد راهنما
موضوع‌ها :اصفا
اختلال نافرمانی مقابله‌ای ؛ مهارت‌های اجتماعی ؛ کارکردهای اجرایی ؛ توانمندسازی شناختی-اجتماعی
چکیده :این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی یک برنامه‌ی جامع شامل توانمندسازی مهارت‌های اجتماعی و کارکردهای اجرایی کودکان با نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) اختلال نافرمانی مقابله‌ای را به عنوان یک الگوی تکرارشونده از رفتار منفی‌گرایانه، سرکشی، نافرمانی و خصمانه نسبت به شخصیت‌های مقتدر تعریف می‌کند. این اختلال از جمله اختلالات رشدی است که حدود سه درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای دارای رفتارهای خشونت‌آمیز، خودسرانه، مقابله‌ای و نامتناسب با سن خود هستند و همچنین در عملکرد شناختی، اجتماعی و رفتاری و در روابط میان‌فردی و عملکرد آموزشی دچار اختلال هستند. در این پژوهش با توجه به پیشینه و پژوهش‌ها، 5 دسته از مهارت‌های اجتماعی (برقراری ارتباط، ارتباطات غیرکلامی، ابراز احساسات، حل مسئله و مدیریت تعارض) و 4 کارکرد اجرایی (حافظه کاری، توجه، بازداری از پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی) در نظر گرفته شد و فعالیت‌ها و بازی‌هایی متناسب با کودکان برای آموزش مهارت‌های اجتماعی و تقویت کارکردهای اجرایی تدوین شد. در مطالعه‌ی حاضر به منظور ارزیابی روایی محتوایی از نظر متخصصان به دو روش کیفی و کمی اقدام شد. برای بررسی و شناسایی مشکلات احتمالی در محتوای برنامه‌ی طراحی شده ابتدا روایی این برنامه به تایید متخصصان حوزه‌ی روان‌شناسی رسید. در مرحله‌ی دوم، برای بررسی روایی محتوایی به شیوه‌ی کمی، از دو ضریب نسبی روایی استفاده شد. شرح جلسات برنامه‌ی توانمندسازی در اختیار 10 ارزیاب قرار داده شده و از آنها خواسته شد تا با توجه به محتوا و هدف هر جلسه به پرسش‌های مطرح شده در فرم ارزیابی مربوطه پاسخ دهند. با توجه به میانگین شاخص CVR محاسبه شده‌ی کلی (93/0) و شاخص CVI (1) در پژوهش حاضر روایی محتوایی مورد پذیرش قرار گرفت. امید است این برنامه در مراکز روان‌شناسی توسط روان‌شناسان کودک و در مدارس توسط مشاورین مدرسه مورد استفاده قرار گیرد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=9540
زبان مدرک :فارسی

 درخواست رزرو

شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانتگرایش تحصیلی
0389MA /389 1401 پایان‌نامهکتابخانه مرکزی دانشکده رفاهاسناد معمولیموجود  

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :85