هدف از انجام این پژوهش، آسیبشناسی آموزش غیرحضوری مهارتهای خوانداری و نوشتاری پایه اول ابتدایی در شهرستان پاکدشت بود. با توجه بهعنوان پژوهش روش کیفی مناسبتر و نتیجه بخشتر بود که با استفاده از نظریه زمینهای تجدید نظر شده اشتراس و کوربین انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها و توصیف و تبیین آنها، از نوع تحقیقات توصیفی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری و تهیه پرسشنامه نیمه ساختار یافته استفاده شده است، که با کمک این روش مصاحبه با 15 نفر از معلمان پایه اول شهرستان پاکدشت صورت گرفت و روند مصاحبه زمانی متوقف شد که اطلاعات جدید بدست نیامد، در این زمینه از نظرات 7 نفر از متخصصان و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دفتر تالیف کتب درسی نیز استفاده شد. در ادامه یافتههای مربوط به مصاحبهها با روش کدگذاری اشتراس و کوربین مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. روایی ابزار تایید شده و پایایی پژوهش نیز با توجه نظرات متخصصان و افراد آگاه در رابطه با تایید تفسیر پژوهشگر از یافتهها و حفظ و نگهداری یادداشتها و جزییات مربوطه مورد تایید قرار گرفت. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که آموزش مهارت خوانداری و نوشتاری به شیوه غیرحضوری در پایه اول ابتدایی دارای آسیب و مشکلات مختلفی است، و نظام آموزشی اگرچه سعی کرده تا شرایط مناسبی فراهم کند اما آموزش غیرحضوری این مهارت به دلیل مشکلات عمده از قبیل: دشواری در فرایند پوششدهی اهداف، ارائه محتوا، اجرا، و ارزشیابی، عدم تجهیزات و امکانات زیر ساختی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و آموزشی و... موفق نبوده است. نتایج پژوهش میتواند در بهبود یا اصلاح کیفیت آموزش غیرحضوری مهارت خوانداری و نوشتاری مورد استفاده قرار گیرد