پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر مبنای مولفه های تربیت اجتماعی در سوره مبارکه حجرات انجام شده است. سؤال کلی پژوهش نیز بدین قرار است، در کتاب هدیه های آسمان تا چه اندازه به مولفه ها ی تربیت اجتماعی سوره مبارکه حجرات توجه شده است؟. برای پاسخ به این سوال ابتدا، با استفاده از روش هرمنوتیک، مولفه های تربیت اجتماعی در سوره مبارکه حجرات دریافت و مورد تحلیل قرار گرفتند، سپس برای تعیین میزان توجه به مولفه های بدست آمده در کتاب هدیه های آسمان در دوره دوم ابتدایی، از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شد. یافته های تحقیق، نشان دهنده این مطلب است که سوره مبارکه حجرات به ٣5 مولفه اصلی و ٩6 زیر مجموعه در مورد تربیت اجتماعی اشاره کرده است که در پایه چهارم به ١٧ مولفه اصلی و ١١ زیر مجموعه که در کل به ٢٨ مورد با ١6/٢6 درصد و در پایه پنجم به ٢٠ مولفه اصلی و ١٧ زیر مجموعه و در کل به ٣٧ مورد با 5٧ /٣4 درصد و در پایه ششم به ٢١ مولفه اصلی و ٢١ زیر مجموعه و در کل به 4٢ مورد با ٢5/٣٩ درصد به چشم می خورد. در مجموع مطابق با یافته های پژوهش، کتاب های درسی هدیه های آسمان، به مسأله مهم تربیت اجتماعی به طور جدی و علمی نپرداخته و از شیوه های متناسب با رده سنی متربیان دوره ابتدایی درجهت ارتقاء شناخت و نگرش اجتماعی بمنظور التزام به آموزه های اجتماعی سوره حجرات ، استفاده نشده است