این پژوهش با هدف بررسی تجربه زیسته مادران دانش آموزان از چالشهای حین تحصیل کلاس اول در دوران کرونا در جامعه مادرانی که فرزندانشان در سال اول ابتدایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند بهصورت هدفمند و در دسترس بر اساس تجربه زیسته انجام پذیرفت. نمونه مورد پژوهش و روش نمونهگیری این پژوهش با توجه به هدف اصلی، مطالعه کیفی بر اساس رویکرد پدیدارشناسی بود و پس از تحلیل مصاحبه ها 3 مضمون اصلی و 8 مضمون فرعی با 42 مقوله نمایان شد. بر همین اساس پژوهشگر علاقهمند توصیف تجارب مادران دانش آموزان حین تحصیل کلاس اول در دوران کرونا بوده است. مضامین اصلی استخراجشده در این پژوهش نشان میدهد تجربه زیسته مادران دانش آموزان از چالشهای حین تحصیل کلاس اول در دوران کرونا یک پدیده تک عاملی نبوده و دارای مضامین درون فردی، تحصیلی و خانوادگی هست. نتایج بیانگر این بود که فضای مجازی و شرایط کرونا بر شرایط رشدی، تحصیلی، ارتباطی دانش آموزان تأثیرات منفی گذاشته است که این امر بهنوبه خود در بلندمدت میتواند باعث سایر مشکلات یادگیری و یا مشکلات ارتباطی و تعاملات بین فردی شود