![]()
تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های رویکرد فطرت گرایی توحیدی (1402) / حسینی ، حمیده سادات، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه حسینی ، حمیده سادات، نویسنده شماره بازیابی : MA /535 1402 عنوان : تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های رویکرد فطرت گرایی توحیدی تکرار نام مولف : حمیده سادات حسینی ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1402 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
فطرتگرایی توحیدی ؛ هدیه های آسمان ؛ فطرت ؛ برنامه درسیچکیده : هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیههای آسمان» دوره دوم ابتدایی بر مبنای پاسخ به سؤالات رویکرد مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی است. در این پژوهش، به بررسی میزان توجه به این مؤلفهها در متن، تصاویر و فعالیتها شامل (برایم بگو، بحث و تفکر، ایستگاه خلاقیت، بگرد و پیدا کن، همخوانی، دعا کنید و ...) مورد بررسی پرداخته شده است. روش پژوهش به صورت تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم، ششم) در سال تحصیلی 1402-1401 بوده و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده است. ابتدا رویکرد فطرتگرایی توحیدی را مطالعه کرده و مولفههای آن را از مقاله «عناصر و مؤلفههای برنامه درسی فطرتگرای توحیدی در تربیت دینی متربیان» که توسط تجاری مقدم، امین خندقی و قندیلی (1399) انجام شده است، استخراج نموده و سپس کتابهای هدیههای آسمان پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر مبنای آن مولفه ها تحلیل شده اند. یافتههای پژوهش نشان داد در کتاب هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی، در قسمت متن کتاب بیشترین توجه به مؤلفه خیر و فضیلت اخلاقی – عشق و محبت و دوستی میتوان اشاره کرد امّا کمترین توجه به مؤلفه خلاقیت و ابداع شده است. در قسمت فعالیت کتاب بیشترین توجه به مؤلفه تعقل و خردورزی – خلاقیت و ابداع شده است ولی کمترین توجه به مؤلفه جمال و زیباییجویی شده است. در قسمت تصاویر کتاب مرکز توجه روی مؤلفههای جمال و زیباییجویی – تعقل و خردورزی میباشد. در مقوله شاخص حقیقتجویی و علمجویی به عنوان مثال در کتاب هدیههای آسمان پایه چهارم ابتدایی درس اول آن پرسش در فعالیت این بوده: « دانه برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارد؟ » به مقوله فراتر رفتن از ظاهر و جستن باطن امور توجهی نشده است. در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی به میزان قابل توجهی به برنامه درسی با تأکید بر مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی نپرداخته است. توجه به برنامه درسی بر مبنای فطرتگرایی توحیدی میتواند به درک بهتر دانشآموزان از نظرآداب و اخلاق و نقشها و مسئولیتهای زندگی و مذهبی آنها کمک کند. لازم است که در تدوین متون آموزشی، به نقش مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی نیز توجه شود تا دانشآموزان بتوانند خدا شناسی وهویت دینی و اجتماعی خود را به شکلی متعادل و متناسب با ارزشهای اسلامی و انسانی شکل دهند لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10552 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0535 MA /535 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه مطهری ، مرتضی (1298 - 1358)، نویسنده شماره بازیابی : BBR1472 /ف6 1369 عنوان : فطرت تکرار نام مولف : مرتضی مطهری ناشر: تهران : صدرا سال نشر : 1369 صفحه شمار: 274 ص شابک/شاپا 978-964-560-031-8 قیمت : 550ریال یادداشت کتاب حاضر در سال 1362 توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده عمران (مدرسه عالی ساختمان) نیز منتشر گردیده است
کتابنامه به صورت زیرنویسموضوعها : اصفا
فطرت ؛ فلسفه اسلامی ؛ انسان (دین) ؛ دین-- تاریخلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=4586 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 6872 BBR1472 /ف6 1369 کتاب فارسی کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه سایر اسناد معمولی موجود 8788 BBR1472 /ف6 1382 ن.2 کتاب فارسی کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه سایر اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه نادری ، نیلوفر، نویسنده شماره بازیابی : MA /530 1403 عنوان : مقایسه تطبیقی تربیت فطرتگرا و تربیت طبیعتگرا در دوره کودکی تکرار نام مولف : نیلوفر نادری ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1403 شناسه افزوده : شعبانی ، زهرا، استاد راهنما موضوعها : اصفا
فطرت ؛ فلاسفه اسلامی و غربی ؛ تربیتچکیده : هدف ما در این تحقیق بررسی مقایسه تطبیقی تفاوتهای ماهوی تربیت فطرتگرا باتربیت طبیعتگرا با بررسی و تحلیل محتوایی آیات، احادیث و نگاه اندیشمندان اسلامی و غربی معاصر برای تعالی فرهنگ اسلامی و به فعلیت درآوردن استعدادهای کودکان در نظام آموزش پرورش میباشد ما در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از دادههای اسنادی کتابخانهای از طریق سایتها (تارنما) بدون جانبداری و سوگیری با تحلیل دادهها از روش چهارمرحلهای جرج بردی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسهای به موضوع پرداخته بعد از تجزیهوتحلیل دیدگاههای مختلف صاحبنظران بدون نیاز رد یا اثبات نظریات آنان به این نتیجه رسیدیم که هر دو دیدگاه اسلامی و غربی به اهمیت و نقش کلیدی و کاربردی تربیت اذعان و تأکید داشتهاند ولیکن از نظر روش، ماهیت و اهداف تربیت با یکدیگر اختلافنظر و تمایز داشتند. یکی از تفاوتهای فطرت و طبیعت این است فطرت نحوه هستی انسان و بر مبنای خدامحوری بوده و مرتبه وجودی آن بالاتر از طبیعت میباشد. طبیعت علاوه بر انسان در امور نباتات و جمادات هم کاربرد دارد؛ ولی فطرت درونی و در امور ادراکی و ارادی انسانها بکار میرود هر دو از الطاف رحمت الهی برای بقا و ادامه حیات مخلوقات لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر هستند لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10543 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0530 MA /530 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه بحرینی ، محمدرضا (1312 -)، نویسنده شماره بازیابی : BP226/2 /ب3ش8 عنوان : شکوفائی فطرت در پرتو ولایت تکرار نام مولف : مولف محمدرضا بحرینی ناشر: قم : موسسه اسماعیلیان سال نشر : 1416ق صفحه شمار: 493 ص قیمت : 8000 ریال یادداشت کتابنامه به صورت زیرنویس
موضوعها : اصفا
فلسفه اسلامی ؛ انسان (اسلام) ؛ فطرتلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=8511 زبان مدرک : فارسی
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 11992 BP226/2 /ب3 ش8 1374 کتاب فارسی کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه سایر اسناد مرجع غیر قابل امانت