اثربخشی آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی منطقه 15 تهران (1402) / جمشیدی ، فاطمه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه جمشیدی ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : MA /495 1402 عنوان : اثربخشی آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی منطقه 15 تهران تکرار نام مولف : فاطمه جمشیدی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 شناسه افزوده : امینی زرین ، علیرضا (1362-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
آموزش ریاضی ؛ رویکرد زمینه محور ؛ پیشرفت تحصیلیچکیده : ضرورت بررسی تاثیر رویکرد آموزش زمینه محور بر میزان پیشرفت تحصیلی و انگیزش دانشآموزان از آن جهت است که این رویکرد چند سالی است که در نظام آموزشی ما برای درس ریاضی مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی نظام های آموزشی مورد توجه قرار گرفته است، بسیاری از محققین آموزش صحیح ریاضی را سبب افزایش خلاقیت در دانش آموزان میدانند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی منطقه 15 تهران بود. پژوهش حاضر یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر کلاس سوم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 1401-1402 در مدارس ابتدایی منطقه 15 شهر تهران ثبت نام کرده بودند. در این منطقه، 52 مدرسه دخترانه دایر است که یک مرکز (دبستان دخترانه شهید فرهادی) به شیوه در دسترس انتخاب شد. بنابراین، 30 نفر کودک (17 دختر و 13 پسر) به صورت در دسترس و با توجه به معیارهای ورود و خروج، از دبستان دخترانه شهید فرهادی وابسته به آموزش و پرورش منطقه 15 تهران، انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند.به منظور سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ، میانگین نمرات دانشآموزان در آزمون پیشرفت تحصیلیشان، استفاده شد که مطابق با روشهای معمول امتحان و پس از مشورت با گروهی از مدرسان درس ریاضی، سوالات آزمون طراحی شدند و از آنجایی که آزمون استانداری براساس مطالب تدریس شده وجود نداشت، سوالات آزمون ازهمان روش های معمول و مرسوم که دانش آموزان با آن آشنایی داشتند، استفاده شد. پس از اجرای پیش آزمون دانش آموزان گروه آزمایش به سه گروه فرعی متشکل از پنج نفر تقسیم شدند و در 15 جلسه (سه بار در هفته؛ 30 تا 40 دقیقه برای هر جلسه) آموزشی ریاضی با رویکرد زمینه محور شرکت کردند. یافته¬ها نشان داد که آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ، موجب افزایش پیشرفت یادگیری ضرب و تقسیم (245/0) گردد. آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ، موجب افزایش پیشرفت درس آمار (320/0) گردد. آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ، موجب افزایش پیشرفت محیط و مساحت (446/0) گردد. آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ، موجب افزایش پیشرفت یادگیری عددهای کسری (505/0) گردد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10279 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0495 MA /495 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه ریاضی اسناد معمولی موجود بررسی تمثیل های قرآنی و آموزه های قابل استفاده آن در آموزش ریاضی (1399) / استادمحمد ابری ، محیا، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه استادمحمد ابری ، محیا، نویسنده عنوان : بررسی تمثیل های قرآنی و آموزه های قابل استفاده آن در آموزش ریاضی تکرار نام مولف : محیا استادمحمد ابری ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1399 صفحه شمار: 85ص شناسه افزوده : آشنا ، امیرحسین، استاد راهنما موضوعها : اصفا
آموزش ریاضی ؛ بازنمایی ها ؛ تمثیل و استدلال تمثیلیچکیده : تحقیق حاضر به روش بنیادی نظری انجام شده است و در آن تاثیر استفاده از تمثیل و استعاره در یادگیری ریاضی دانش¬آموزان بر اساس منابع دینی؛ قرآن کریم و سخنان امامان معصوم علیهم السلام و آموزه¬های تعلیمی و تربیتی اسلام مورد پژوهش قرار گرفته است.
ریاضیات یک دانش مجرد است که مفاهیم آن با نمادهایی که زبان ریاضیات را تشکیل می¬¬دهد بیان گردیده و آموزش آن نیز در نهایت با همین زبان نمادین انجام می¬گیرد، اما در مدرسه و دانشگاه؛ پیش از آنکه به توصیف کاملا نمادین و مجرد آن برسیم می¬باید از طریق و روش تمثیل و استدلال تمثیلی ذهن دانش¬آموز را در فرایند یادگیری ریاضی فعال نماییم. برای اینکار از بازنمایی تمثیلی و استعاری آغاز نموده و به دانش¬آموز کمک می¬کنیم تا بازنمایی نمادین و مجرد را در ذهن خود بسازد.
در قرآن کریم؛ کلمات مثل، امثال، تمثیل در آموزش و تعلیم حقایق عالم هستی و انسان آورده شده است. در این تحقیق معنای مثل و دیگر مشتقات آن در منابع تفسیری و واژگانی قرآن و بطور خاص از تفاسیرالمیزان و مجمع البیان استفاده شده است.
علاوه بر آن تمثیل و استدلال تمثیلی و تاثیر آموزشی آن بر اساس یافته¬های روان شناسی شناختی نیز مورد توجه قرار گرفته و نشان داده شده است که علم و علم¬آموزی در نظام فکری اسلام جایگاه مهم و بلندی دارد و بر این اساس دین اسلام درباره آموزش و تعلیم و تعلم، نظر ویژه خود را دارد و از جمله به استفاده از روش آموزشی مبتنی بر استدلال تمثیلی توجه فراوانی می¬کند با این عنایت که به تمثیل و استدلال تمثیلی از دو جنبه روشمندی و هستی شناختی توجه می¬دهد. از دیدگاه اسلام جهان هستی دارای مراتبی است که از مرتبه محسوس و مادی با حس و تعقل انسان درک می¬شود و در مرتبه بالاتر باطن عالم مورد ادراک مرتبه و مثالی و عقلی انسان و قوای شناختی وی قرار می¬گیردلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9547 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0396 MA /396 1399 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه ریاضی اسناد معمولی موجود بررسی میزان تاثیر ریاضی آموخته شده در روند زندگی سواد آموزان منطقه ده تهران (1401) / شمس ، مریم، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه شمس ، مریم، نویسنده عنوان : بررسی میزان تاثیر ریاضی آموخته شده در روند زندگی سواد آموزان منطقه ده تهران تکرار نام مولف : مریم شمس ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 78ص شناسه افزوده : ساویزی ، مریم، استاد راهنما موضوعها : اصفا
سواد آموزی بزرگسالان ؛ آموزش ریاضی ؛ تحقیق رواییچکیده : در سالیان گذشته عده کمی از نعمت سواد برخوردار بودند و تنها افرادی که متعلق به طبقات خاصی بودند باسواد و امکان تحصیل داشتند. امروزه سواد خواندن و نوشتن و حساب کردن کلید ورود به زیست اجتماعی و فردی محسوب می شود. با این حال هنوز هم بعضی از بزرگسالان از آن بی بهره می باشند. این مطالعه در جهت بررسی روایت های سواد آموزانی است که در چند سال گذشته یادگیری ریاضی را داشته اند. از 5 نفر خانم متاهل و مجرد در سنین مختلف و با تابعیت های ایرانی و افغانی، روایت هایی از نحوه سوادآموزی و زندگی ایشان نوشته شده است. در نهایت به 7 مقوله ی زیر میرسیم که شامل انگیزه و هدف، دلایل کم سوادی یا بی سوادی، چالشهای تحصیل، راهبردها، پیامدها و تاثیرات، زمینه و شرایط و موانع ادامه تحصیل می باشد. نتیجه بررسی روایت ها در اکثر موارد عدم آگاهی لازم از اهمیت سواد می باشد که باعث می شود خانواده ها به فرزندان خود اجازه تحصیل ندهند و آن ها را در این مسیر همراهی نکنند. در مورد اتباع افغانی نیز داشتن مدارک قبلی و مهاجرت و همچنین قوانین سخت ایران برای ادامه تحصیل باعث شده تا از ادامه تحصیل منصرف شوند. همچنین این افراد با چالشهایی در زمان تحصیل روبهرو بوده اند از جمله همزمانی تحصیل و ازدواج، نداشتن مدرک ابتدایی(برای اتباع)، رسیدگی به امور خانواده و... اما درمواجهه با مسائل مختلف جامعه به این نتیجه رسیده اند که ادامه تحصیل و خصوصاً فراگیری ریاضی در روند زندگی آنها بسیار نقش دارد. به عنوان مثال باعث میشود تا اعتماد به نفس بالاتری در مواجهه با مشکلات خود، خانواده و اطرافیان داشته باشند و همچنین کمتر به دیگران نیاز داشته باشند و حتی انگیزه های شغلی به دست آوردند و در جامعه از حضور مفید و موثرتری برخوردار می باشند. این تحقیق به روش کیفی انجام شده است، بنابراین فاقد فرضیه میباشد. در جهت جمع آوری روایت هایی که این افراد از زندگی خود در زمینه تحصیل و فراگیری سواد و سواد ریاضی داشتند این روایت ها پیادهسازی و کدگذاری شد و به مقوله ی مورد نظر پرداخته شد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9546 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0395 MA /395 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود بررسی و نقد مبانی فلسفی سازنده گرایی و دلالت های آن در آموزش ریاضی (1388) / یعقوبی خانقاهی ، محبوبه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه یعقوبی خانقاهی ، محبوبه، نویسنده شماره بازیابی : MA /55 1388 عنوان : بررسی و نقد مبانی فلسفی سازنده گرایی و دلالت های آن در آموزش ریاضی ناشر: دانشگاه الزهرا (س) (تهران) سال نشر : 1388 صفحه شمار: 197 ص شناسه افزوده : خادمی اشکذری، عزت، استاد راهنما دبیری اصفهانی، عذرا، استاد مشاور موضوعها : اصفا
سازنده گرایی ؛ آموزش ریاضی ؛ هستی شناسی ؛ معرفت شناسیلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=1616 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 055 MA /55 1388 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش تأثیر نرمافزارهای کاربردی با تأکید بر واقعیت افزوده براضطراب و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پایه سوم دبستان رفاه (1403) / فتحی ، فرشته، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه فتحی ، فرشته، نویسنده شماره بازیابی : MA /511 1403 عنوان : تأثیر نرمافزارهای کاربردی با تأکید بر واقعیت افزوده براضطراب و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پایه سوم دبستان رفاه تکرار نام مولف : فرشته فتحی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : اسلام پور ، محمدجواد، استاد راهنما موضوعها : اصفا
واقعيت افزوده ؛ نرمافزارهای كاربردي ؛ آموزش ریاضی ؛ اضطراب رياضي ؛ پیشرفت تحصیلیلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10478 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0511 MA /511 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه ریاضی اسناد معمولی موجود تببین رابطه بین تفکر تحلیلی و آموزش ریاضی (با رویکرد ساخت و سازگرایی) (1388) / کیانی فرید ، منیر، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه کیانی فرید ، منیر، نویسنده شماره بازیابی : MA /46 1388 عنوان : تببین رابطه بین تفکر تحلیلی و آموزش ریاضی (با رویکرد ساخت و سازگرایی) ناشر: دانشگاه الزهرا (س) (تهران) سال نشر : 1388 صفحه شمار: 125 ص شناسه افزوده : خادمی اشکذری، عزت، استاد راهنما احمدی، پروین، استاد مشاور موضوعها : اصفا
تفکر ؛ تفکر تحلیلی ؛ آموزش ریاضی ؛ ساخت و ساز گراییلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=1608 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 046 MA /46 1388 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه علوم تربیتی اسناد معمولی موجود تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه جنتی ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : MA /329 1397 عنوان : فرایند تاریخی گذر از حل مسئله به طرح مسئله تکرار نام مولف : فاطمه جنتی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1397 صفحه شمار: ص.85 شناسه افزوده : آشنا ، امیرحسین، استاد راهنما موضوعها : اصفا
آموزش ریاضیلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=8971 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0329 MA /329 1397 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه ریاضی اسناد معمولی موجود