پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعارضات والد - نوجوان و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی والدین دانش آموزان دختر متوسطه اول منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی98-99 بود و نمونه تحقیق شامل 30 نفر از والدین دانش آموزانی بود که ملاک های ورود به مطالعه را داشتند و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو پرسشنامه استاندارد شده استرس تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و تعارض رابین و فاستر (1989) پاسخ دادند. مشاوره گروهی پذیرش و تعهد در 8 جلسه برای اولیا آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد، در حالیکه اولیا گروه کنترل هیچ برنامه درمانی دریافت نکردند. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایشی و گروه کنترل در تعارضات والد - نوجوان تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 = sig ؛ 068/ 16F =) و مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش تعارضات والد -نوجوان تاثیر داشت. مجذور جزیی ایتا نشان داد که 40 درصد از متغیر تعارضات والد - نوجوان به وسیله درمان پذیرش و تعهد تبیین شد. همچنین بین گروه آزمایشی و گروه کنترل در استرس تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0 sig =). مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش استرس تحصیلی تاثیر داشته است. مجذور جزیی ایتا نشان می دهد که 97 درصد از متغیر استرس تحصیلی به وسیله درمان پذیرش و تعهد تبیین شد. نتیجه گیری: میتوان از این شیوه برای کاهش استرس تحصیلی و تعارضات والد - نوجوان در مدارس استفاده کرد