پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روش تدریس ایفای نقش جهت آموزش مفهوم اندازه گیری (محیط و مساحت) در دوره دبستان انجام گرفت. در این پژوهش به بررسی تاثیر روش تدریس ایفای نقش بر خلاقیت و یادگیریمفهوم اندازه گیری در درس ریاضی دوره ابتدایی پایه سوم پرداخته شد. ابزارهای مورد استفاده برای سنجش خلاقیت، آزمون خلاقیت تورنس (1988) و برای سنجشیادگیری، آزمون مداد کاغذی برگرفته از کانال کشوری پایه سوم ابتدایی (1399) بود.آمار توصیفی مربوط به میانگین و انحراف معیار نمرات خلاقیت و یادگیریمفهوم اندازه گیری به تفکیک برای افراد گروه آزمایش و کنترل در دو مر حله سنجش پیش آزمون و پس آزمون نشان داده شده است که در گروه کنترل میانگین نمرات در مراحل پیش آزمون و پسآزمون تغییر چندانی را نشان نمیدهد ولی در گروه آزمایش شاهد افزایش نمرات در پس آزمون نسبت به پیش آزمون هستیم