مسئله اصلی این پژوهش «نامشخص بودن تأثیر آموزشهای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس زبانآموزی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهرستان کنگان» میباشد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه تاثیر آموزشهای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس زبانآموزی دانشآموزان پایه اول ابتدائی بود. سوال کلی آن عبارت از این است که بین دانشآموزانی که آموزشهای پیشدبستانی را گذرانده اند با آنهایی که نگذارده اند در پیشرفت تحصیلی درس زبانآموزی تا چه میزان تفاوت وجود دارد؟ روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات کمی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع علی– مقایسه ای است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان و معلمان پایه اول ابتدائی شهرستان کنگان در سال تحصیلی 1402-1403 میباشد. حجم نمونه 60 دانشآموز پایه اول ابتدایی که 30 نفرآنان دوره آموزش پیشدبستانی را گذارنده بودند و30 نفر هم نگذارنده بودند. روش نمونه گیری چند مرحله ای است. روشهای کتابخانهای و میدانی بود.ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه ساختار یافته، آزمون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبانآموزی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار یا واریانس و جدوال و نمودار) و آمار استنباطی (آزمونهای T مستقل، آنالیز واریانس و ازتحلیل واریانس چند متغیره مانوا (MANOVA)) تحت نرم افزار spss انجام شد. یافتههای پژوهش حاضر عبارت اند از این که: دانشآموزانی که دوره پیشدبستانی را گذرانده بودند، نسبت به دانشآموزانی که این دوره را نگذرانده بودند، از پیشر فت تحصیلی درس زبانآموزی در خرده آزمونهای «شناخت واژگان تصویری، واژگان ربطی، واژگان شفاهی ، تشخیص واج آغازین یکسان و واج پایانی یکسان، نامیدن و تشخیص کلمات دارای واج آغازین و پایانی یکسان، انجام تقطیع واجی، نامیدن وحذف واج آغازین و فهم معنای کلمات» عملکرد بهتری داشتند. اما درخرده آزمون« نامیدن و حذف واج پایانی و روخوانی جملات» عملکرد مناسبی نداشتند