دانش سواد رسانه ای بعنوان یکی از مهمترین ابزار تجزیه و تحلیل پیام ها در عصر حاضر به شمار می رود که به مخاطبان در توسعه مهارت های خلاقانه، در ساخت پیام های رسانه ای و همچنین مواجهه آگاهانه تر با پیام های رسانه ای کمک می کند. منظور از سواد رسانه ای، توانایی یک فرد جهت دسترسی ، بررسی ، ارزیابی و انتقال پیام ها در دنیای ارتباطات می باشد. سواد رسانه ای ابعاد گوناگونی دارد که به عقیده جیمز پاتر، ابعاد سواد رسانه ای به 4 بعد: احساسی ، شناختی ، اخلاقی و زیبایی شناختی تقسیم بندی می شوند که بر اساس این تقسیم بندی هر کدام از این چهار بعد بر دامنه متفاوتی از درک و فهم ما متمرکز است. با توجه به اهمیت این قضیه محقق این پژوهش را با هدف مقایسه ابعاد سواد رسانه ای در بین دانشجویان دختر دانشگاه های تهران انجام داده و مورد مطالعه دانشکده رفاه و دانشگاه الزهرا می باشد که در آن از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در قسمت پیمایشی پژوهش از ترکیب پرسشنامه استاندارد فلسفی و محقق ساخته اقدام به جمع آوری اطلاعات شد. جامعه آماری پژوهش از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد این دو دانشگاه بودند که در مجموع 4170 نفر از دانشگاه الزهرا و 1020 نفر از دانشکده رفاه را تشکیل می دادند که طبق محاسبات و بااستفاد از فرمول کوکران تعداد 358 نفر به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین آلفای کرونباخ پرسشنامه عدد 84/0 بدست آمد که نشان می دهد ضریب پایایی پرسشنامه در سطح بالایی قرار دارد. همچنین برای تشخیص نرمال بودن یا غیرنرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد و خروجی ها نشان داد که داده ها غیر نرمال هستند. به دلیل غیر نرمال بودن و ناپارامتریک بودن داده ها ، در این پژوهش از آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن و کای دو استفاده گردید و نتایج نشان داد بین متغیر های گروه سنی با ابعاد سواد رسانه ای رابطه درست و معنی داری وجود دارد، همچنین بین متغیر های وضعیت تاهل ، اشتغال ، گروه های تحصیلی ، رشته های تحصیلی و رسانه های پرمصرف هم رابطه درست و معنا داری با ابعاد سواد رسانه ای وجود دارد و رابطه بین متغیر ها از نظر آماری تایید گردید