امروزه رشتههای فنی و حرفهای و کار دانش بهمنظور تربیت نیروی ماهر و متخصص از اهمیت بالایی برخوردار میباشند و یادگیری عمیق ریاضی یکی از مواردی است که میتواند نقشی کلیدی در این امر داشته باشد. از اینرو بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی ریاضی این رشتهها میتواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف، بهروزرسانی محتوای آموزشی جهت تطبیق با نیازهای بازار کار، شناسایی نیازهای آموزشی جدید و توسعه برنامههای آموزشی متناسب با نیازها، ارتقاء سطح مهارتها و و توانمندی هنرجویان کمک نماید. این پژوهش، با هدف تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایهی دهم شاخهی فنی و حرفهای و کاردانش مبتنی بر توصیف و ارزیابی میزان توجه و بهکارگیری هریک از استانداردهای فرایندی آموزش ریاضی شامل حل مسئله، اثبات و استدلال، ارتباط و اتصال، بازنماییها و گفتمان ریاضی در طراحی محتوای کتاب، با رویکرد توصیفی_تحلیلی صورت گرفته است. جامعهی آماری پژوهش، کتاب ریاضی(1) شاخه فنی و حرفهای و کاردانش چاپ سال 1402 و نمونه با جامعه یکسان است. ابزار پژوهش فرمهای تحلیل محتوای محقق ساخته میباشد که به منظور اعتباریابی و روایی صوری و محتوایی آن از نظرات و دیدگاههای تعدادی ازصاحب نظران، دبیران با تجربه و اساتید آموزش ریاضی استفاده شد. جهت تعیین پایایی، درصد توافق کدگذاران از طریق ضریب پایایی اسکات برابر 81/0 محاسبه گردید که میزان قابل قبولی است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد در قسمتهای مختلف کتاب از استانداردهای فرایندی به تناسب موضوع استفاده شده و تقریباً در بیشتر واحدهای زمینهی کتاب حداقل یک مورد از استانداردهای فرایندی بهکار رفته است. فرایند حل مسئله و ارتباط و اتصالهای ریاضی با تفاوتی اندک بیشترین و گفتمان ریاضی کمترین میزان بهکارگیری را در محتوای کتاب دارا هستند. در خصوص انواع روشهای استدلال، استدلال شهودی و در مورد انواع ارتباطات و اتصالات ریاضی، اتصالات برون ریاضی بیشتر به کار برده شدهاند. در محتوای کتاب از انواع بازنماییها استفاده شده و بازنمایی گرافیکی بیشترین میزان کاربرد را داشته است