این پژوهش با هدف بررسی آسیبهای آموزش مفهوم انتزاعی ولایت در دوره دوم ابتدایی انجام شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی بوده و به روش کیفی با استفاده از نظریه دادهبنیاد صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بوده و برای گردآوری اطلاعات از روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری استفاده شده است. در این راستا، با 15 نفر از مدرسان، مدیران و مربیان مدارس ابتدایی دوره اول و دوم شهر تهران و همچنین برخی از کارشناسان حوزه تربیت و آموزش دینی مصاحبههایی انجام شد. برای اعتبارسنجی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش بهره گرفته شد. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج این پژوهش نشاندهنده استخراج 185 کد باز از مصاحبهها و شناسایی 24 کد محوری و 5 کد انتخابی است. این نتایج به آسیبهای مرتبط با رشد سنی و شناختی، مبنایی و خاستگاهی، ماهوی و فطری، روشهای آموزش و نهادینهسازی، و تمایزی و شکلی در آموزش مفاهیم ولایت و امامت اشاره دارد