مطالعه حاضر با هدف تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی در کودکان نارساخوان انجام شده است. طرح تحقیق تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه های پژوهش، 30 نفر از کودکان مشغول به تحصیل 8 تا 11 ساله با اختلالات نارسا خوانی بودند که در سال 1400 به مراکز و کلینیک دولتی وغیر دولتی شهر کرج مراجعه نمودند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون عملکرد پیوسته دیدار ی/شنیداری(IVA)، آزمون حافظه کاری وکسلر، آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون کامپیوتری برو- نرو بود. به منظور اجرای درمان یکپارچگی حسی، دستورالعمل آموزشی در این پژوهش تدوین شد که شامل 12 جلس هی یک ساعته بو د که با هر نفر به صورت مجز ا کار شد و روایی آن از سوی 10 نفر از صاحبنظران در پژوهش حاضر به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و بهره گیری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیرها انجام شد. یافتههای پژوهش نشانداد که درمان یکپارچگ ی حسی ب ر ارتقاء کارکردها ی اجرایی و مؤلفه های آن اعم از حافظه کار ی، انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان نارساخوان تأثیرمعناداری داشتهاست. همچنین پیگیری یک ماهه حاکی از ماندگاری اثربخشی مثبت این نوع درمان بر روی کارکردهای اجرایی و مؤلفههای آن بود. براساس یافته ها می توان از روش درمان یکپارچگی حسی میتوان به منظور ارتقای کارکردهای اجرایی کودکان نارساخوان در کلینیک های تخص ص ی و توانبخشی استفاده نمود