پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و نگرش نسبت به مدرسه با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 1401-1402 است. حجم نمونه تعداد 250 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999)، آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن مختاری و ریچارد (2002) و بهبود نگرش نسبت به مدرسه مک کوچ (2001) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام) بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد همچنین بین نگرش به مدرسه با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد