رابطه جو عاطفی خانواده با اجتماعی شدن دانشآموزان دخترپایه ششم دبستان نمونه: دبستانهای دولتی دخترانه منطقه 12 تهران (1402) / میرکاظمی ، مهشاد سادات، نویسنده
هدف این مطالعه تعیین رابطه جو عاطفی خانواده با اجتماعی شدن دانشآموزان دختر پایه ششم دبستان نمونه: دبستانهای دولتی دخترانه منطقه 12 تهران در سال 1402 بود. روش پژوهش به صورت توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانش¬آموزان دختر پایه ششم مدارس نمونه دولتی منطقه 12 شهر تهران با 1650 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و براساس فرمول کوکران 312 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی کرامتی (1390) جمعآوری و با روش آماری ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد بین مولفههای جو عاطفی خانواده با اجتماعی شدن دانشاموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد جو عاطفی خانواده (91/0 =β)، کیفیت رابطه پدر- فرزند (86/0 =β) و کیفیت رابطه مادر- فرزند (89/0 =β) توانستهاند اجتماعی شدن را در دانشآموزان دختر پایه ششم پیشبینی کند. این مطالعه نتایج تاثیر گذاری را که جو عاطفی خانواده بر اجتماعی شدن فرزندان را برجسته میکند و به مشاوران گوشزد میکند از مداخلات روانشناختی در جهت بهبود جو عاطفی خانواده برای اجتماعی شدن فرزندان در دست اجرا داشته باشند