نوجوانی یکی از دور ههای حساس در زندگی هر انسانی م یباشد که با چال شهای فراوانی روب هرو است . یکی از این چالشها عدم توانایی نوجوانان در تنظیم هیجانات خود هنگام رو به رویی با وقایع منفی و همچنین استفاده از تصمیم های ناگهانی و بعضا نادرست، بهجای حل مسئله سازنده در فرد است. این عوامل خود می تواند سبب شود نوجوان به سمت اقدام به خودکشی سوق پیدا کن د. هدف : هدف از این مطالعه ، شناسایی عوامل زمین های نقص در تنظیمهیجان و ح لمسئله در نوجوانان اقدامکننده به خودکشی است. روش: در این پژوهش، به صورت کیفی و پدیدارشناسی، به بررسی پدیده خودکشی در نوجوانان و کشف عوامل زمین های در نقصحل مسئله و تنظی م هیجان در آنان پرداخته شد ه است. با استفاده از پرسشنام ههای حل مسئله کسیدی و لانگ، پرسشنامه تنظی مشناختی هیجان و مصاحبه های عمیق با 7 آزمودن ی به نتایح حاصل از پژوهش دست یافت هشد. یافتهها: در این پژوهش پس از تفسیر مصاحبه های به عمل آمده پژوهشگران ، به وجود عواملی نظیر عوامل شناختی، هیجانی و بینفردی در نوجوان و والد که در تنظیم هیجان و نیز نقص در حل مسئله و حل مسئله سازنده در نوجوان و وال د اثرگذارن د، پی برده شد که هرکدام از این مضامین ، خود دارای چندین عامل اثربخش در اقدا م به خودکشی در نوجوانان بوده است. نتیجه گیری : براساس یافته های به دست آمده در این مطالعه ، م یتوان نتیجه گرفت عوامل زیرشاخ هی تنظیم هیجان و انواع حل مسئله در والدین و فرزندان، که در این مطالعه به آ نها پرداخته شد، در میزان اقدام به خودکشی نوجوانان نقش بسزایی دارد