هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی توانمندی معلمان بر اساس سبک تدریس و تعامل معلم و دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران است. این پژوهش ازنظر روش تحقیق همبستگی از نوع پیشی بینی و از نظر روش گردآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از معلمان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401 میباشد. بر اساس گزارش وزارت آموزشوپرورش تعداد کل معلمان پایه ششم ابتدایی شهر تهران برابر 2772 نفر است. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی – مورگان 337 نفر برآورد شده است. در این تحقیق به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز در راستای پیشبینی توانمندی معلمان بر اساس سبک تدریس و تعامل معلم و دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران از ابزار پرسشنامه استفاده شده است به منظور سنجش و اندازهگیری توانمندی معلم از پرسشنامه استاندارد توانمندی شورت و راینهارت (1995) با 38 سؤال و 6 مؤلفه و به منظور سنجش و اندازهگیری سبک تدریس از پرسشنامه استاندارد سبک تدریس گراشا و ریچمن (1996) با 40 سؤال و 5 مؤلفه و به منظور سنجش و اندازهگیری تعامل معلم و دانشآموز از پرسشنامه استاندارد تعامل معلم و دانشآموز لارداسمی و کنی (2001) با 48 گویه و 8 مؤلفه استفاده شد. به منظور بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد که با توجه به نرمال بودن توزیع دادههای تحقیق برای پاسخ به سؤالات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. همچنین نرمافزاری که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، SPSS23 است. یافتهها نشان داد که بین توانمندی معلمان با سبک تدریس و تعامل معلم و دانشآموز رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که توانمندی معلمان به میزان 48 درصد بر اساس سبک تدریس و به میزان 15 درصد بر اساس تعامل معلم و دانشآموزان پیشبینی میشود