![]()
ارتباط سواد برنامه درسی معلمان با خودکارآمدی آنان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی (1403) / صفا ، معصومه، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه صفا ، معصومه، نویسنده شماره بازیابی : MA /32 1403 عنوان : ارتباط سواد برنامه درسی معلمان با خودکارآمدی آنان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تکرار نام مولف : معصومه صفا ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
سواد برنامه درسی ؛ خودکارآمدی ؛ پیشرفت تحصیلیچکیده : این پژوهش با هدف ارتباط سواد برنامه درسی معلمان با خودکارآمدی آنان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش معلمان و دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی تهران منطقه 14 بود. از بین مدارس مقطع ابتدایی این منطقه تعداد 33 معلم پایه ششم و 160 دانش آموز پایه ششم از طریق روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای سواد برنامه درسی عباباف و همکاران (1392)، خودکارآمدی معلمان شوارز و همکاران (1999)، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محمدی و همکاران (1394) جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. برای توصیف متغیرهای پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و برای بررسی پرسشهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد؛ سواد برنامه درسی معلمان 7/18 درصد از خودکارآمدی معلمان را به طور معنی دار(p<0/001)پیشبینی میکند. خودکارآمدی معلمان 2/11 درصد از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را به طور معنی دار(p<0/001) پیشبینی می کند، بدین ترتیب میزان سطح معنیداری در سه متغیر سواد برنامهریزی معلمان، خودکارآمدی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتر از پنج صدم بود. سواد برنامه درسی معلمان به تنهایی نمیتواند پیشبینیکننده قوی برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان باشد. علاوه بر این نتایج نشاندهنده پیچیدگی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی است و تأکید بر این نکته دارد که تنها یک عامل نمیتواند به طور کامل موفقیت تحصیلی را تضمین کند. همچنین نتایج نشاندهنده اهمیت توجه به خودکارآمدی معلمان و نقش آن در بهبود کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10411 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 032 MA/32 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود ![]()
تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد وجودگرایی خدا باور بر رشد قضاوت اخلاقی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی (1402) / میرعلوی کمساری ، فائزه سادات، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه میرعلوی کمساری ، فائزه سادات، نویسنده شماره بازیابی : MA /492 1402 عنوان : تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد وجودگرایی خدا باور بر رشد قضاوت اخلاقی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی تکرار نام مولف : فائزه سادات میرعلوی کمساری ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1402 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
رشد قضاوت اخلاقی ؛ پیشرفت تحصیلی ؛ رویکرد وجودگراییچکیده : پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد وجودگرایی خداباور بر رشد قضاوت اخلاقی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. با استفاده از پرسشنامههای، آزمون قضاوت اخلاقی سینها و وارما (1998) ، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1990) و پروتکلهای آموزشی براساس الگوهای ویلیام پرکی و سیمون و راث، 60 نفر از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهرقدس در سال 1403-1402 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش 30 نفر و کنترل 30 نفر قرار گرفتند. گروه آزمایشی 20 جلسه برنامه آموزش مبتنی بر رویکرد وجودگرایی خداباور را دریافت کردند و گروه کنترل در این زمینه آزموشی دریافت نکرد. پس از اجرای مداخله، مجددا رشد قضاوت اخلاقی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هر دو گروه اندازه گیری شد. از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) برای تحلیل دادهها استفاده شد. این پژوهش در همگرایی با نتایج پژوهشهای مشابه، بیان کننده این واقعیت است که آموزش مبتنی بر رویکرد وجودگرایی خداباور بر رشد قضاوت اخلاقی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش موثری دارد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10230 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0492 MA /492 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود ![]()
تاثیر آموزشهای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس زبان آموزی دانشآموزان پایه اول ابتدائی شهرستان کنگان (1403) / حمرا ، سهیلا، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه حمرا ، سهیلا، نویسنده شماره بازیابی : MA /506 1403 عنوان : تاثیر آموزشهای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس زبان آموزی دانشآموزان پایه اول ابتدائی شهرستان کنگان تکرار نام مولف : سهیلا حمرا ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
پیشرفت تحصیلی ؛ زبانآموزی و خرده آزمونهایچکیده : مسئله اصلی این پژوهش «نامشخص بودن تأثیر آموزشهای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس زبانآموزی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهرستان کنگان» میباشد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه تاثیر آموزشهای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس زبانآموزی دانشآموزان پایه اول ابتدائی بود. سوال کلی آن عبارت از این است که بین دانشآموزانی که آموزشهای پیشدبستانی را گذرانده اند با آنهایی که نگذارده اند در پیشرفت تحصیلی درس زبانآموزی تا چه میزان تفاوت وجود دارد؟ روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات کمی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع علی– مقایسه ای است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان و معلمان پایه اول ابتدائی شهرستان کنگان در سال تحصیلی 1402-1403 میباشد. حجم نمونه 60 دانشآموز پایه اول ابتدایی که 30 نفرآنان دوره آموزش پیشدبستانی را گذارنده بودند و30 نفر هم نگذارنده بودند. روش نمونه گیری چند مرحله ای است. روشهای کتابخانهای و میدانی بود.ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه ساختار یافته، آزمون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبانآموزی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار یا واریانس و جدوال و نمودار) و آمار استنباطی (آزمونهای T مستقل، آنالیز واریانس و ازتحلیل واریانس چند متغیره مانوا (MANOVA)) تحت نرم افزار spss انجام شد. یافتههای پژوهش حاضر عبارت اند از این که: دانشآموزانی که دوره پیشدبستانی را گذرانده بودند، نسبت به دانشآموزانی که این دوره را نگذرانده بودند، از پیشر فت تحصیلی درس زبانآموزی در خرده آزمونهای «شناخت واژگان تصویری، واژگان ربطی، واژگان شفاهی ، تشخیص واج آغازین یکسان و واج پایانی یکسان، نامیدن و تشخیص کلمات دارای واج آغازین و پایانی یکسان، انجام تقطیع واجی، نامیدن وحذف واج آغازین و فهم معنای کلمات» عملکرد بهتری داشتند. اما درخرده آزمون« نامیدن و حذف واج پایانی و روخوانی جملات» عملکرد مناسبی نداشتند لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10467 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0506 MA /506 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود ![]()
تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های رویکرد فطرت گرایی توحیدی (1402) / حسینی ، حمیده سادات، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه حسینی ، حمیده سادات، نویسنده شماره بازیابی : MA /535 1402 عنوان : تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های رویکرد فطرت گرایی توحیدی تکرار نام مولف : حمیده سادات حسینی ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1402 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
فطرتگرایی توحیدی ؛ هدیه های آسمان ؛ فطرت ؛ برنامه درسیچکیده : هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیههای آسمان» دوره دوم ابتدایی بر مبنای پاسخ به سؤالات رویکرد مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی است. در این پژوهش، به بررسی میزان توجه به این مؤلفهها در متن، تصاویر و فعالیتها شامل (برایم بگو، بحث و تفکر، ایستگاه خلاقیت، بگرد و پیدا کن، همخوانی، دعا کنید و ...) مورد بررسی پرداخته شده است. روش پژوهش به صورت تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم، ششم) در سال تحصیلی 1402-1401 بوده و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده است. ابتدا رویکرد فطرتگرایی توحیدی را مطالعه کرده و مولفههای آن را از مقاله «عناصر و مؤلفههای برنامه درسی فطرتگرای توحیدی در تربیت دینی متربیان» که توسط تجاری مقدم، امین خندقی و قندیلی (1399) انجام شده است، استخراج نموده و سپس کتابهای هدیههای آسمان پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر مبنای آن مولفه ها تحلیل شده اند. یافتههای پژوهش نشان داد در کتاب هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی، در قسمت متن کتاب بیشترین توجه به مؤلفه خیر و فضیلت اخلاقی – عشق و محبت و دوستی میتوان اشاره کرد امّا کمترین توجه به مؤلفه خلاقیت و ابداع شده است. در قسمت فعالیت کتاب بیشترین توجه به مؤلفه تعقل و خردورزی – خلاقیت و ابداع شده است ولی کمترین توجه به مؤلفه جمال و زیباییجویی شده است. در قسمت تصاویر کتاب مرکز توجه روی مؤلفههای جمال و زیباییجویی – تعقل و خردورزی میباشد. در مقوله شاخص حقیقتجویی و علمجویی به عنوان مثال در کتاب هدیههای آسمان پایه چهارم ابتدایی درس اول آن پرسش در فعالیت این بوده: « دانه برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارد؟ » به مقوله فراتر رفتن از ظاهر و جستن باطن امور توجهی نشده است. در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی به میزان قابل توجهی به برنامه درسی با تأکید بر مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی نپرداخته است. توجه به برنامه درسی بر مبنای فطرتگرایی توحیدی میتواند به درک بهتر دانشآموزان از نظرآداب و اخلاق و نقشها و مسئولیتهای زندگی و مذهبی آنها کمک کند. لازم است که در تدوین متون آموزشی، به نقش مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی نیز توجه شود تا دانشآموزان بتوانند خدا شناسی وهویت دینی و اجتماعی خود را به شکلی متعادل و متناسب با ارزشهای اسلامی و انسانی شکل دهند لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10552 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0535 MA /535 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود ![]()
تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمانی دوره دوم ابتدایی بر مبنای میزان توجه به تفاوتهای جنسیتی دانش آموزان با تأکید بر احکام شرعی (1403) / کاشف جاه ، سمیه، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه کاشف جاه ، سمیه، نویسنده شماره بازیابی : MA /540 1403 عنوان : تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمانی دوره دوم ابتدایی بر مبنای میزان توجه به تفاوتهای جنسیتی دانش آموزان با تأکید بر احکام شرعی تکرار نام مولف : سمیه کاشف جاه ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1403 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
تفاوتهای جنسی ؛ احکام شرعی ؛ تحلیل محتوا ؛ هدیه های آسمانچکیده : هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیههای آسمان» دوره دوم ابتدایی بر مبنای میزان توجه به تفاوتهای جنسیتی دانشآموزان با تأکید بر احکام شرعی است. روش پژوهش به صورت تحلیل محتوای کمی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم، ششم) در سال تحصیلی 1403-1402 بوده و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده است. ابتدا، شاخصهای تفاوتهای جنسیتی و احکام شرعی مرتبط با آنها استخراج و سپس براساس این شاخصها به تحلیل محتوای متون آموزشی پرداخته شد. شاخصهای مورد بررسی شامل: نقشهای جنسیتی، حجاب و پوشش، نماز و روزه، محرم و نامحرم، و سایر احکام شرعی مرتبط با جنسیت بودند. یافتههای پژوهش نشان داد که در کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی، توجه به تفاوتهای جنسیتی در بخشهای مختلف متون آموزشی به وضوح دیده نشده است. در بخشهایی از کتابها به احکام شرعی پرداخته شده، تاکید بر مسائل جنسیتی و تفکیک وظایف و مسئولیتها بر اساس جنسیت به چشم نمیخورد. به عنوان مثال، در مبحث حجاب و پوشش، تفاوتهای جنسیتی به وضوح مشخص نشده و وظایف دختران و پسران در این زمینه به صورت جداگانه بیان نشده است. همچنین در مبحث نماز و روزه، توجه به تفاوتهای جنسیتی در اعمال عبادی و تاکید بر مسئولیتهای مذهبی دختران و پسران مشاهده نمیشود. در برخی موارد به نظر میرسد که نشان ندادن تفاوتها ممکن است منجر به تقویت نقشهای جنسیتی سنتی و کلیشههای جنسیتی شود که میتواند بر شکلگیری هویت دانشآموزان تاثیرگذار باشد. در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابهای هدیههای آسمانی دوره دوم ابتدایی به میزان قابل توجهی به تفاوتهای جنسیتی دانشآموزان با تأکید بر احکام شرعی نپرداختهاند. توجه به تفاوتهای جنسیتی میتواند به درک بهتر دانشآموزان از احکام شرعی و نقشها و مسئولیتهای مذهبی آنها کمک کند. لازم است که در تدوین متون آموزشی، به پرهیز از تقویت کلیشههای جنسیتی و تشویق به تفاوتهای جنسیتی نیز توجه شود تا دانشآموزان بتوانند هویت دینی و اجتماعی خود را به شکلی متعادل و متناسب با ارزشهای اسلامی و انسانی شکل دهند لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10566 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0540 MA /540 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود ![]()
مطالعه تطبیقی نظام آموزش پیشدبستانی کشورهای ایران، ژاپن و فنلاند (1403) / هاشمی موسوی ، سیده فریده، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه هاشمی موسوی ، سیده فریده، نویسنده شماره بازیابی : MA /527 1403 عنوان : مطالعه تطبیقی نظام آموزش پیشدبستانی کشورهای ایران، ژاپن و فنلاند تکرار نام مولف : سیده فریده هاشمی موسوی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
آموزش پیشدبستانی ؛ مطالعه تطبیقیچکیده : نظام آموزش پیشدبستانی به عنوان سرآغازی در تعلیم و تربیت کودکان و پایه و اساس جهت دهی به رفتارهای فردی و اجتماعی آنها بسیار هاِئز اهمیت است. بنابر پیچیدگیهای موجود در مراحل و ساختار رشد کودکان در این سنین، کوچکترین انحرافات از تعلیم و تربیت صحیح میتواند اثرات جبران ناپذیری در شخصیت و زندگی آینده کودک برجای بگذارد. درس آموزی از موارد موفق در زمینهی آموزش و پرورش میتواند از هزینههای مادی و معنوی تجربههای شخصی کاسته و مسیر نیل به نظام ایدهآل آموزشی و پرورشی را هموارتر نماید. مطالعه حاظر با هدف مقایسه دو مورد از نظامهای آموزش پیشدبستانی موفق متعلق به کشورهای ژاپن و فنلاند با نظام آموزش پیش دبستان جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش تطبیقی بردی انجام شده است. اطلاعات لازم جهت پیشبرد مطالعه به روش مذکور از طریق مطالعه و بررسی اسناد ملی نظام آموزش پیش دبستان سه کشور گردآوری شده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان میدهد نقاط قوت مشترک بسیاری در برنامههای آموزشی سه کشور وجود دارد. در برنامههای تعلیمی و تربیتی متعلق به جمهوری اسلامی ایران اتکا به اصول معنوی و قرآنی به عنوان نقطه قوت به چشم میخورد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10534 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0527 MA /527 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود