هدف از انجام این پژوهش پیش بینی فرسودگی شغلی براساس عوامل انگیزشی و خودکارآمدی حرفه¬ای ،معلمان دوره ابتدایی بود. این پژوهش جزو پژوهش¬های کاربردی و گردآوری داده¬ها به صورت میدانی و همبستگی از نوع پیش بین انجام شده است که جامعه اماری کل معلمان ابتدایی شهر تهران معادل 16613 نفر است .که با استفاده از جدول مورگان(1970) حجم نمونه 357 نفرتعیین شد. ابزار جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعه مبانی نظری وتحقیقات گذشته و همچنین به صورت میدانی و از طریق جمع آوری پرسش¬نامه¬ها انجام شده است. پرسش نامه¬های مورد استفاده شامل: پرسش نامه فرسودگی شغلی مزلاچ (1985) ، پرسش نامه انگیزش شغلی هاکمن واولدهام (1975) و پرسش نامه خودکارآمدی حرفه ای ریگس وهمکاران (1994) است ودرآخر داده های جمع آوری شده توسط آمارتوصیفی و استنباطی و نرم افزارSPSS تحلیل شد که نشان می-دهد میان عوامل انگیزشی با فرسودگی شغلی معلمان با ضریب همبستگی 226/0 درصد رابطه معنا دار و بین خودکارآمدی حرفه¬ای و فرسودگی با سطح اطمینان 95% و ضریب همبستگی 388/0 رابطه معنادار دارد