![]()
تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های رویکرد فطرت گرایی توحیدی (1402) / حسینی ، حمیده سادات، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه حسینی ، حمیده سادات، نویسنده شماره بازیابی : MA /535 1402 عنوان : تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های رویکرد فطرت گرایی توحیدی تکرار نام مولف : حمیده سادات حسینی ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1402 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
فطرتگرایی توحیدی ؛ هدیه های آسمان ؛ فطرت ؛ برنامه درسیچکیده : هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیههای آسمان» دوره دوم ابتدایی بر مبنای پاسخ به سؤالات رویکرد مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی است. در این پژوهش، به بررسی میزان توجه به این مؤلفهها در متن، تصاویر و فعالیتها شامل (برایم بگو، بحث و تفکر، ایستگاه خلاقیت، بگرد و پیدا کن، همخوانی، دعا کنید و ...) مورد بررسی پرداخته شده است. روش پژوهش به صورت تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم، ششم) در سال تحصیلی 1402-1401 بوده و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده است. ابتدا رویکرد فطرتگرایی توحیدی را مطالعه کرده و مولفههای آن را از مقاله «عناصر و مؤلفههای برنامه درسی فطرتگرای توحیدی در تربیت دینی متربیان» که توسط تجاری مقدم، امین خندقی و قندیلی (1399) انجام شده است، استخراج نموده و سپس کتابهای هدیههای آسمان پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر مبنای آن مولفه ها تحلیل شده اند. یافتههای پژوهش نشان داد در کتاب هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی، در قسمت متن کتاب بیشترین توجه به مؤلفه خیر و فضیلت اخلاقی – عشق و محبت و دوستی میتوان اشاره کرد امّا کمترین توجه به مؤلفه خلاقیت و ابداع شده است. در قسمت فعالیت کتاب بیشترین توجه به مؤلفه تعقل و خردورزی – خلاقیت و ابداع شده است ولی کمترین توجه به مؤلفه جمال و زیباییجویی شده است. در قسمت تصاویر کتاب مرکز توجه روی مؤلفههای جمال و زیباییجویی – تعقل و خردورزی میباشد. در مقوله شاخص حقیقتجویی و علمجویی به عنوان مثال در کتاب هدیههای آسمان پایه چهارم ابتدایی درس اول آن پرسش در فعالیت این بوده: « دانه برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارد؟ » به مقوله فراتر رفتن از ظاهر و جستن باطن امور توجهی نشده است. در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی به میزان قابل توجهی به برنامه درسی با تأکید بر مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی نپرداخته است. توجه به برنامه درسی بر مبنای فطرتگرایی توحیدی میتواند به درک بهتر دانشآموزان از نظرآداب و اخلاق و نقشها و مسئولیتهای زندگی و مذهبی آنها کمک کند. لازم است که در تدوین متون آموزشی، به نقش مؤلفههای فطرتگرایی توحیدی نیز توجه شود تا دانشآموزان بتوانند خدا شناسی وهویت دینی و اجتماعی خود را به شکلی متعادل و متناسب با ارزشهای اسلامی و انسانی شکل دهند لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10552 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0535 MA /535 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود ![]()
تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمانی دوره دوم ابتدایی بر مبنای میزان توجه به تفاوتهای جنسیتی دانش آموزان با تأکید بر احکام شرعی (1403) / کاشف جاه ، سمیه، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه کاشف جاه ، سمیه، نویسنده شماره بازیابی : MA /540 1403 عنوان : تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمانی دوره دوم ابتدایی بر مبنای میزان توجه به تفاوتهای جنسیتی دانش آموزان با تأکید بر احکام شرعی تکرار نام مولف : سمیه کاشف جاه ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1403 شناسه افزوده : رجایی ، ملیحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
تفاوتهای جنسی ؛ احکام شرعی ؛ تحلیل محتوا ؛ هدیه های آسمانچکیده : هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیههای آسمان» دوره دوم ابتدایی بر مبنای میزان توجه به تفاوتهای جنسیتی دانشآموزان با تأکید بر احکام شرعی است. روش پژوهش به صورت تحلیل محتوای کمی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم، ششم) در سال تحصیلی 1403-1402 بوده و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده است. ابتدا، شاخصهای تفاوتهای جنسیتی و احکام شرعی مرتبط با آنها استخراج و سپس براساس این شاخصها به تحلیل محتوای متون آموزشی پرداخته شد. شاخصهای مورد بررسی شامل: نقشهای جنسیتی، حجاب و پوشش، نماز و روزه، محرم و نامحرم، و سایر احکام شرعی مرتبط با جنسیت بودند. یافتههای پژوهش نشان داد که در کتابهای هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی، توجه به تفاوتهای جنسیتی در بخشهای مختلف متون آموزشی به وضوح دیده نشده است. در بخشهایی از کتابها به احکام شرعی پرداخته شده، تاکید بر مسائل جنسیتی و تفکیک وظایف و مسئولیتها بر اساس جنسیت به چشم نمیخورد. به عنوان مثال، در مبحث حجاب و پوشش، تفاوتهای جنسیتی به وضوح مشخص نشده و وظایف دختران و پسران در این زمینه به صورت جداگانه بیان نشده است. همچنین در مبحث نماز و روزه، توجه به تفاوتهای جنسیتی در اعمال عبادی و تاکید بر مسئولیتهای مذهبی دختران و پسران مشاهده نمیشود. در برخی موارد به نظر میرسد که نشان ندادن تفاوتها ممکن است منجر به تقویت نقشهای جنسیتی سنتی و کلیشههای جنسیتی شود که میتواند بر شکلگیری هویت دانشآموزان تاثیرگذار باشد. در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابهای هدیههای آسمانی دوره دوم ابتدایی به میزان قابل توجهی به تفاوتهای جنسیتی دانشآموزان با تأکید بر احکام شرعی نپرداختهاند. توجه به تفاوتهای جنسیتی میتواند به درک بهتر دانشآموزان از احکام شرعی و نقشها و مسئولیتهای مذهبی آنها کمک کند. لازم است که در تدوین متون آموزشی، به پرهیز از تقویت کلیشههای جنسیتی و تشویق به تفاوتهای جنسیتی نیز توجه شود تا دانشآموزان بتوانند هویت دینی و اجتماعی خود را به شکلی متعادل و متناسب با ارزشهای اسلامی و انسانی شکل دهند لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10566 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0540 MA /540 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه افتخاری ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : MA /193 1402 عنوان : مؤلفه های هوش هیجانی در کتاب های هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی تکرار نام مولف : فاطمه افتخاری ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 شناسه افزوده : احمدی ، غلامعلی، استاد راهنما موضوعها : اصفا
هوش هیجانی ؛ هدیه های آسمان ؛ تحلیل محتواچکیده : پژوهش حاضر، با هدف بررسی مؤلفه های هوش هیجانی در کتاب های هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق از نوع تحلیل محتوای کمی و جامعه آماری این پژوهش محتوای کتاب های درسی هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی می باشد. در این پژوهش حجم نمونه شامل تمامی محتوای کتاب های درسی هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از فرم های تحلیل محتوای کدگذاری شده با تاکید بر پنج مؤلفه اصلی هوش هیجانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش سر شماری تعیین فراوانی و درصد مؤلفه های به دست آمده بر اساس چک لیست محقق ساخته استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش، بر اساس نظرات متخصصان و پایایی پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ با ضریب پایایی 73/0 صورت گرفته است. داده های حاصل از فرایند تحلیل محتوا حاکی از آن است که میزان توجه به هریک از مؤلفه های هوش هیجانی متفاوت است، بیشترین میزان توجه به مؤلفه ی مهارت های اجتماعی با 83 مورد فراوانی بوده، و کمترین میزان توجه به مؤلفه ی همدلی با 61 مورد فراوانی صورت گرفته است. با توجه به نتایج این پژوهش و نقش هوش هیجانی در دنیای امروز، تاکید بیشتر بر مؤلفه های هوش هیجانی در کتاب های هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی ضروری می باشد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9801 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0193 MA /193 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود