پژوهش حاضر، با هدف بررسی مؤلفه های هوش هیجانی در کتاب های هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق از نوع تحلیل محتوای کمی و جامعه آماری این پژوهش محتوای کتاب های درسی هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی می باشد. در این پژوهش حجم نمونه شامل تمامی محتوای کتاب های درسی هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از فرم های تحلیل محتوای کدگذاری شده با تاکید بر پنج مؤلفه اصلی هوش هیجانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش سر شماری تعیین فراوانی و درصد مؤلفه های به دست آمده بر اساس چک لیست محقق ساخته استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش، بر اساس نظرات متخصصان و پایایی پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ با ضریب پایایی 73/0 صورت گرفته است. داده های حاصل از فرایند تحلیل محتوا حاکی از آن است که میزان توجه به هریک از مؤلفه های هوش هیجانی متفاوت است، بیشترین میزان توجه به مؤلفه ی مهارت های اجتماعی با 83 مورد فراوانی بوده، و کمترین میزان توجه به مؤلفه ی همدلی با 61 مورد فراوانی صورت گرفته است. با توجه به نتایج این پژوهش و نقش هوش هیجانی در دنیای امروز، تاکید بیشتر بر مؤلفه های هوش هیجانی در کتاب های هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی ضروری می باشد