هدف پژوهش: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطه¬ای هوش هیجانی در رابطه تابآوری و خودکارآمدی باصلاحیت های حرفه¬ای معلمان منطقه یک تهران انجام شد.جمعیت و نمونهگیری این پژوهش شامل کلیه معلمان زن و مرد شهر تهران در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی 403-1402 میباشد. نمونه شامل 149 معلم است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای سنجش هوش هیجانی، تابآوری، صلاحیتهای حرفهای و خودکارآمدی جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از نرمافزار Amos و SPSS انجام شد و پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی شد.یافته ها نشان داد:1. بین مؤلفههای تابآوری و صلاحیت حرفهای معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.2. بین مؤلفههای تابآوری و هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.3. خودکارآمدی حرفهای رابطه مثبت معناداری با صلاحیتهای حرفهای معلمان نشان میدهد.4. بین خودکارآمدی حرفهای و هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.5. بین هوش هیجانی و صلاحیتهای حرفهای معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد.6. هوش هیجانی نیز واسطه رابطه بین خودکارآمدی و صلاحیتهای حرفهای معلمان است.نتیجه می گیریم:1. هوش هیجانی مستقیماً صلاحیت های حرفهای را پیشبینی نمیکند.2. هوش هیجانی بهعنوان یک واسطه بین تابآوری/خودکارآمدی و صلاحیتهای حرفهای معلمان عمل میکند.بنابراین با افزایش تابآوری و خودکارآمدی معلمان از طریق آموزش میتوان به بهبود صلاحیتهای حرفهای آنها کمک کرد. و باعث افزایش اثربخشی آنها در تدریس میشود