گرایش به تجرد قطعی در بین دختران با تحولات ساختاری که در زندگی اجتماعی شکلگرفته به دلایل مختلف روبه افزایش است. تحقیق حاضر باهدف بررسی دلایل فرهنگی گرایش دختران جوان تهرانی به تجرد قطعی صورت گرفته است. جامعه آماری کلیه دختران تهرانی میباشد و 384 نفر بهعنوان نمونه آماری تعیین شدند. این تحقیق با استفاده از دو روش کمی و کیفی انجامگرفته است. در مبانی نظری از نظریههای مرتبط با این حوزه استفادهشده و در پایان مدل نظری تحقیق، طراحی گردیده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده که بعد از برآورد اعتبار و پایایی در بین پاسخگویان توزیع گردید. در بخش کمی پس از گردآوری دادهها، بر اساس آمارهای توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار نسخه 22 spss دادهها مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند. با توجه به سطح متغیرها، از آزمونهای مرتبط استفادهشده است که نتیجه حاصله به این صورت است: نتیجه تحلیل رگرسیون نشان میدهد بیشترین و قویترین عامل مؤثرِ بر تجرد قطعی به ترتیب: ارزشها و هنجارهای فردی به میزان (233/0) فضای مجازی به میزان (160/0)، پایگاه اجتماعی به میزان (234/0) و عوامل روانشناختی به میزان (172/0) میباشد. در بخش کیفی مصاحبهها کدگذاری شدند که درنهایت چهار حیطه مشخص شد که عبارتاند از: تغییر ارزشها و هنجارهای اجتماعی، دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ارزﺷﻲ در ﺧﺎﻧﻮاده، تغییر اولویتهای ارزﺷﻲ فردی، واپسزدگی