اثربخشی آموزش مهارتهای تصمیمگیری و خودآگاهی به شیوه فلسفه برای کودکان بر امید به زندگی و تابآوری کودکان کار (1392) / موسوی موید ، مینا سادات، نویسنده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای تصمیمگیری و خودآگاهی به شیوه فلسفه برای کودکان بر امید به زندگی و تابآوری کودکان کار است. در این مداخله نیمه آزمایشی، جامعه آماری شامل کلیه کودکان کار 14-16 سال شهر تهران است. برای انتخاب نمونه اولیه از روش نمونهگیری در دسترس تصادفی استفاده شد. به این صورت که با مراجعه به یکی از مراکز خدماتی کودکان کار دو پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون و امید به زندگی هرث داده شد. از این تعداد 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند که بهصورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در 16 جلسه آموزش مهارتهای تصمیمگیری و خودآگاهی به شیوه فلسفه برای کودکان شرکت کردند و در پایان هر دو گروه مورد پسآزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس تک متغیری انجام شد. مطابق یافتههای این مطالعه، آموزش مهارتهای تصمیمگیری و خودآگاهی به شیوه فلسفه برای کودکان میتواند میزان تابآوری و امید به زندگی را بهطور معناداری افزایش دهد. در این پژوهش امید به زندگی(0.001=sig) و تاب آوری (0.0001= sig) می باشد. که نشان دهنده تأثیر مثبت مداخله آموزش مهارتهای تصمیمگیری و خودآگاهی به شیوه فلسفه برای کودکان بر تابآوری و امید به زندگی آنهاست