اثربخشی الگوی سازگاری با خانواده همسر با رویکرد سهم گذاری مبتنی بر هستی شناسی اسلامی در رضایت زناشویی (1401) / امیدبخش ، مژگان، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه امیدبخش ، مژگان، نویسنده شماره بازیابی : MA /423 1401 عنوان : اثربخشی الگوی سازگاری با خانواده همسر با رویکرد سهم گذاری مبتنی بر هستی شناسی اسلامی در رضایت زناشویی تکرار نام مولف : مژگان امیدبخش ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 103ص شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، نویسنده موضوعها : اصفا
رویکرد سهم گذاری ؛ الگوی سازگاری با خانواده همسر ؛ رضایت زناشوییچکیده : سازگاری با خانواده همسر یک مولفه فرهنگی است و باورها و نظام اعتقادی افراد بر کیفیت آن اثر می-گذارد هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگوی سازگاری با خانواده همسر با رویکرد سهم گذاری مبتنی بر هستی شناسی اسلامی در رضایت زناشویی بود. پژوهش با استفاده از طرح تجربی تک آزمودنی با خط پایه چندگانه صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل زنان متاهل ساکن منطقه 5 تهران در سال 1400-1401 بود. تعداد نمونه پژوهش سه نفر از زنان متاهل بود که به صورت هدفمند با رعایت ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (اولسون، 1998) بود. آزمودنی ها 11 جلسه تقریبا یک ساعته مداخله مبتنی بر رویکرد سهم گذاری اسلامی را دریافت کردند. برای تحلیل داده ها از شاخص تغییر پایا، درصد بهبود و تحلیل نموداری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که مداخله پژوهش بر رضایت زناشویی و خرده مقیاس های آن اثربخشی معناداری دارد. البته برای دو خرده مقیاس ازدواج و فرزندان و اوقات فراغت اگرچه از لحاظ آماری نتایج معنادار نبود، اما درصد بهبودی از لحاظ بالینی نتایج اثربخشی را نشان می¬داد. در مجموع نتایج بدست آمده نشان داد که بهره گیری از الگوی سازگاری با خانواده همسر مبتنی بر رویکرد سهم گذاری که متناسب با فرهنگ ایرانی تدارک دیده شده است، می¬تواند در قبال زوجینی که با مشکل عدم سازگاری از خانواده همسر و متعاقبا کاهش رضایت زناشویی سروکار دارند، توسط متخصصین و مشاورین خانواده بکار گرفته شود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9569 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0423 MA /423 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود بررسی نقش والدین بر هویت یابی موفق نوجوانان دختر مبتنی بر رویکرد سهم گذاری (1402) / مجرب ، فاطمه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه مجرب ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : MA /174 1402 عنوان : بررسی نقش والدین بر هویت یابی موفق نوجوانان دختر مبتنی بر رویکرد سهم گذاری تکرار نام مولف : فاطمه مجرب ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
هویت یابی موفق ؛ رویکرد سهم گذاریچکیده : یکی از مسائل مهم دوران نوجوانی هویتیابی است. عوامل متعددی در رسیدن فرد به هویت موفق تأثیرگذارند، اما نقش والدین نسبت به سایر عوامل، زیربنایی محسوب می¬شود. در این پژوهش، نقش والدین در هویتیابی موفق نوجوانان دختر مبتنی بر رویکرد سهم¬گذاری مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، داده بنیاد است. جامعه مورد مطالعه دختران نوجوان محدوده سنی 20-26 سال هستند، به این صورت که دو پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی و پرسشنامه سهم¬گذاری برای دختران نوجوان و والدین مورد استفاده قرار گرفت. پس از دریافت و ارزیابی پرسشنامه¬ها با نوجوانان دختری که مطابق الگوی ارزیابی، پالایش شده¬اند، مصاحبه انجام شد و تا اشباع نظری داده¬ها ادامه پیداکرد. در نهایت 13 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت کردند. در مرحله آخر، کدهای باز، کدهای محوری و کدهای نظریِ تعیینشده توسط محقق ارائه شد. نتایج پژوهش حاضر، چهار کد نظری را نشان داد که بیانگر عوامل زمینه¬ساز هویت بخش موفق در نوجوان بر اساس نقش والدین است: این عوامل شامل «شاخص¬های نگرشی سهم¬گذارانه¬ی والدین»، «سبک ¬والدگری سهم¬گذارانه»، «عوامل تسهیل¬گر زمینه¬ساز هویب بخش در نوجوان» و «راهبردهای زمینه¬ساز هویت¬بخش موفق در نوجوان: مدیریت فرایندی والدین در پرورش تعهد و جستجوگری» می¬شود. در ذیل هر یک از این شاخص¬های کلی نیز شاخص¬های جزئی و راهبردهای مختص آن شاخص تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر می¬تواند به افزایش آگاهی والدین در اهمیت تربیت نوجوان و شناخت عوامل مؤثر برآن کمک کند. همچنین مسیر طراحی آموزش¬های لازم برای مربیان و مشاوران را هموار سازد. این پژوهش زمینه را برای پژوهش درمورد سایر عوامل مؤثر بر هویت¬یابی نوجوان تا رسیدن به الگو جامع عوامل موثر بر هویت¬یابی نوجوان، فراهم کرده است لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10057 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0174 MA /174 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود تدوین برنامه راهنمایی پیش از ازدواج مبتنی بر رویکرد سهم گذاری و تجربه زیسته دختران (1401) / پاک سرشت ، الهه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه پاک سرشت ، الهه، نویسنده عنوان : تدوین برنامه راهنمایی پیش از ازدواج مبتنی بر رویکرد سهم گذاری و تجربه زیسته دختران تکرار نام مولف : الهه پاک سرشت ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 155ص شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
تجربه زیسته ؛ رویکرد سهم گذاریچکیده : تاکنون برنامه های راهنمایی پیش از ازدواج زیادی در جهان تدوین شده است. با توجه به اینکه جوامع از ابعاد مختلف با یکدیگر متفاوت اند، لازم است برنامه های راهنمایی پیش از ازدواجی طراحی شود که با اصول و مبانی هر جامعه ای منطبق باشد. در ایران برنامه های راهنمایی پیش از ازدواج محدودی مبتنی بر مذهب و فرهنگ ایرانی تدوین شده است. رویکرد سهم گذاری با هستی شناسی اسلامی، افراد را از نقطه سهم گیری و بهره وری از جهان به سهم گذاری و بهره مندی در جهان می رساند. به همین جهت، هدف از این پژوهش تدوین برنامه راهنمایی پیش از ازدواج مبتنی بر سهم گذاری و تجربه زیسته دختران است. بدین منظور از روش کیفی داده بنیاد (گرند تئوری) استفاده کرده ایم. این روش تجربه مشارکت کنندگان را مورد مطالعه قرار می دهد. در فرایند نمونه گیری با 16 خانم متأهل که احساس آرامش دهندگی و رشددهندگی در زندگی خود می کردند، با روش هدفمند و دردسترس، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. مصاحبه ها تا اشباع نظری ادامه یافت و از طریق کدهای آزاد، کدهای محوری و نظری بدست آمد. سه عامل زمینه ساز برای رسیدن به «منِ مطلوب سهم= گذار در زندگی زوجی بعد از ازدواج» بدست آمد. عامل زمینه ساز اول «آگاهی افزایی و آمادگی پیرامون شاخص های نگرشی توسعه بخش و آرامش زا»، عامل زمینه ساز دوم «آگاهی و آمادگی پیرامون شاخص-های شباهت زا و تفاوت زا» و عامل زمینه ساز سوم «آگاهی و آمادگی پیرامون مسیرهای رشد و بلوغ شخصی» است. در نهایت برنامه راهنمایی پیش از ازدواج مستخرج از عوامل زمینه ساز در هشت فرایند آموزش شاخص های نگرشی وسعت بخشانه آرامش مدار، شاخص های اشتراک معنایی زن و مرد با همدیگر، شاخص های چالش برانگیز وجود تفاوت های زن و مرد با همدیگر، شاخص های درک متفاوت و صحیح زیبایی زن و مرد از همدیگر، سیر رشد و بلوغ شناختی، سیر رشد و بلوغ عاطفی، سیر رشد و بلوغ انحصاری جنسی و عاطفی و سیر رشد و بلوغ ارتباط گیری بین شخصی تدوین شد. نتایج این پژوهش می تواند به افزایش بینش نسبت به انتخاب همسر و زندگی زوجی بعد از ازدواج دختران در آستانه ازدواج کمک نماید و راهنمایی برای مشاوران باشد. همچنین زمینه پژوهش های آتی، تعیین اثربخشی و تدوین برنامه های آموزشی با هدف تسهیل امر ازدواج را فراهم کرده است لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9581 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0435 MA /435 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود