هدف اصلی پژوهش حاضر ، بررسی تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر ویژگی های مرزی و حساسیت به طرد شدگی دانش آموزان دارای اعتیاد اینترنتی و درگیر در خانواده های متعارض با تاکید بیشتر بر خانواده های طلاق یا در شرف طلاق در پایه نهم ،مقطع متوسطه اول و دهم نظری ، دوازدهم فنی و حرفه ای، مقطع متوسطه دوم ناحیه دو استان قزوین میباشد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از روش شبه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻛﻪ در آن از ﻃﺮح ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن وﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﮐﻠﯿﻪ نوجوانان دختر در بازه سنی(13 تا 18) از خانواده های طلاق یا در حال جدایی بود. به گروه 100 نفری از نوجوانان پرسشنامه اعتیاد به اینترنت،شخصیت(نئو) و حساسیت به طرد دانی و فلدمن داده شد که در نهایت به صورت انتخاب نیمه تصادفی به 30 نفر از افراد که نمره بالای نمره برش اعتیاد و نمره بالا در ویژگی های روان رنجوری و ریسک پذیری همچنین نمره بالاتر از نقطه برش در حساسیت به طرد شدگی داشتند انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش ، به مدت 8 جلسه ، هر جلسه دو ساعت (به علاوه دو جلسه برای گرفتن پیش آزمون و پس آزمون ها)70 دقیقهای مورد آموزش سواد رسانه ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. و نهایتا بعد از یکماه در جلسه دهم ، مجدد از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون گرفته شد. . همچنین برای بررسی این فرضیه از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که؛ آموزش سواد رسانه ای حداقل بر یکی از ویژگی های مرزی (روان رجوری یا N و ریسک پذیری یا O)، حساسیت به طرد شدگی و اعتیاد اینترنتی نوجوانان معتاد به اینترنت در خانواده های متعارض تاثیر گذار است