![]()
اثربخشی دوره توانبخشی شناختی رایانهای در ارتقای کارکردهای اجرایی و خودمدیریتی دانشجویان (1403) / قائمی ، الهام، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه قائمی ، الهام، نویسنده شماره بازیابی : MA /516 1403 عنوان : اثربخشی دوره توانبخشی شناختی رایانهای در ارتقای کارکردهای اجرایی و خودمدیریتی دانشجویان تکرار نام مولف : الهام قائمی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
توانبخشی ؛ کارکردهای اجرایی ؛ خودمدیریتیچکیده : هدف از این پژوهش ارتقا کارکردهای اجرایی و خودمدیریتی دانشجویان از طریق توانبخشی شناختی رایانهای بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل دانشجویان (سن 18 تا 30 سال) در سال 1403- 1402 بود. نمونه پژوهش حاضر 22 نفر از دانشجویان 18 تا 30 ساله بودند که بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودمدیریتی تانجنی، بامسیتر، و بونی (2004)، پرسشنامه تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392)، د) آزمون آنبک (N-Back)، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (Wisconsin Card Sorting Test) و آزمون بروانرو (Go-No Go Task) استفاده شد. در این پژوهش بسته توانبخشی شناختی رایانهای طی 12 جلسه اجرا شد. نتایج حاصل نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا انعطافپذیری شناختی دانشجویان تأثیر نداشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا بازداری (دقت اجرا، دقت مهار) دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا حافظه فعال (پاسخ درست) دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا تواناییهای شناختی دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا خودمدیریتی دانشجویان تأثیر داشت لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10488 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0516 MA /516 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه اسکناسی ، زینب، نویسنده شماره بازیابی : MA /526 1403 عنوان : اثربخشی مداخلات مبتنی بر یوگا در ارتقاء کارکرد اجرایی زنان تکرار نام مولف : زینب اسکناسی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
یوگا ؛ کارکردهای اجراییچکیده : مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات مبتنی بر یوگا در ارتقاء کارکرد اجرایی زنان انجام شده است. روش: این پژوهش شبهآزمایشی به صورت تک گروهی همراه با پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان متقاضی شرکت در دوره مقدماتی آموزش یوگا بود. از طریق نمونهگیری هدفمند در دسترس، 18 نفر از میان شرکتکنندگان که تمایل به همکاری داشتند انتخاب شدند. مداخله شامل 8 جلسه آموزشی یوگا بود که هر جلسه به مدت 60 دقیقه و دو جلسه در هفته برگزار میشد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین(WCST)، آزمون استروپ (SCWT)، آزمون کرسی و پرسشنامه بارکلی بود. آزمونها قبل و بعد از مداخله از شرکتکنندگان گرفته شد و دادهها با روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که انعطافپذیری شناختی، بازداری شناختی و حافظه کاری بعد از مداخلات مبتنی بر یوگا بهبود یافته است. نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن است که مداخلات مبتنی بر یوگا میتواند موجب ارتقاء کارکرد اجرایی زنان شود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10533 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0526 MA /526 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی(مورد مطالعه:کودکان نارساخوان) (1400) / امینی ، مریم، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه امینی ، مریم، نویسنده شماره بازیابی : MA /523 1400 عنوان : تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی(مورد مطالعه:کودکان نارساخوان) تکرار نام مولف : مریم امینی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1400 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
کارکردهای اجرایی ؛ انعطاف پذیری شناختی ؛ حافظه کاری ؛ نارساخوانیچکیده : مطالعه حاضر با هدف تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی در کودکان نارساخوان انجام شده است. طرح تحقیق تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه های پژوهش، 30 نفر از کودکان مشغول به تحصیل 8 تا 11 ساله با اختلالات نارسا خوانی بودند که در سال 1400 به مراکز و کلینیک دولتی وغیر دولتی شهر کرج مراجعه نمودند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون عملکرد پیوسته دیدار ی/شنیداری(IVA)، آزمون حافظه کاری وکسلر، آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون کامپیوتری برو- نرو بود. به منظور اجرای درمان یکپارچگی حسی، دستورالعمل آموزشی در این پژوهش تدوین شد که شامل 12 جلس هی یک ساعته بو د که با هر نفر به صورت مجز ا کار شد و روایی آن از سوی 10 نفر از صاحبنظران در پژوهش حاضر به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و بهره گیری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیرها انجام شد. یافتههای پژوهش نشانداد که درمان یکپارچگ ی حسی ب ر ارتقاء کارکردها ی اجرایی و مؤلفه های آن اعم از حافظه کار ی، انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان نارساخوان تأثیرمعناداری داشتهاست. همچنین پیگیری یک ماهه حاکی از ماندگاری اثربخشی مثبت این نوع درمان بر روی کارکردهای اجرایی و مؤلفههای آن بود. براساس یافته ها می توان از روش درمان یکپارچگی حسی میتوان به منظور ارتقای کارکردهای اجرایی کودکان نارساخوان در کلینیک های تخص ص ی و توانبخشی استفاده نمود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10499 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0523 MA /523 1400 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
تدوین و اعتباریابی برنامهی توانمندسازی شناختی- اجتماعی کودکان با نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای (1401) / پورشعبان کیاسرایی ، زهرا، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه پورشعبان کیاسرایی ، زهرا، نویسنده عنوان : تدوین و اعتباریابی برنامهی توانمندسازی شناختی- اجتماعی کودکان با نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای تکرار نام مولف : زهرا پورشعبان کیاسرایی ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 114ص شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
اختلال نافرمانی مقابلهای ؛ مهارتهای اجتماعی ؛ کارکردهای اجرایی ؛ توانمندسازی شناختی-اجتماعیچکیده : این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی یک برنامهی جامع شامل توانمندسازی مهارتهای اجتماعی و کارکردهای اجرایی کودکان با نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) اختلال نافرمانی مقابلهای را به عنوان یک الگوی تکرارشونده از رفتار منفیگرایانه، سرکشی، نافرمانی و خصمانه نسبت به شخصیتهای مقتدر تعریف میکند. این اختلال از جمله اختلالات رشدی است که حدود سه درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار میدهد. کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای دارای رفتارهای خشونتآمیز، خودسرانه، مقابلهای و نامتناسب با سن خود هستند و همچنین در عملکرد شناختی، اجتماعی و رفتاری و در روابط میانفردی و عملکرد آموزشی دچار اختلال هستند. در این پژوهش با توجه به پیشینه و پژوهشها، 5 دسته از مهارتهای اجتماعی (برقراری ارتباط، ارتباطات غیرکلامی، ابراز احساسات، حل مسئله و مدیریت تعارض) و 4 کارکرد اجرایی (حافظه کاری، توجه، بازداری از پاسخ و انعطافپذیری شناختی) در نظر گرفته شد و فعالیتها و بازیهایی متناسب با کودکان برای آموزش مهارتهای اجتماعی و تقویت کارکردهای اجرایی تدوین شد. در مطالعهی حاضر به منظور ارزیابی روایی محتوایی از نظر متخصصان به دو روش کیفی و کمی اقدام شد. برای بررسی و شناسایی مشکلات احتمالی در محتوای برنامهی طراحی شده ابتدا روایی این برنامه به تایید متخصصان حوزهی روانشناسی رسید. در مرحلهی دوم، برای بررسی روایی محتوایی به شیوهی کمی، از دو ضریب نسبی روایی استفاده شد. شرح جلسات برنامهی توانمندسازی در اختیار 10 ارزیاب قرار داده شده و از آنها خواسته شد تا با توجه به محتوا و هدف هر جلسه به پرسشهای مطرح شده در فرم ارزیابی مربوطه پاسخ دهند. با توجه به میانگین شاخص CVR محاسبه شدهی کلی (93/0) و شاخص CVI (1) در پژوهش حاضر روایی محتوایی مورد پذیرش قرار گرفت. امید است این برنامه در مراکز روانشناسی توسط روانشناسان کودک و در مدارس توسط مشاورین مدرسه مورد استفاده قرار گیرد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9540 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0389 MA /389 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
مقایسه مقیاس درجهبندی والدین و تکالیف عملکردی در سنجش کارکردهای اجرایی دختران و پسران دوره دبستان (1403) / پهلوانی ، زهرا، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه پهلوانی ، زهرا، نویسنده شماره بازیابی : MA /531 1403 عنوان : مقایسه مقیاس درجهبندی والدین و تکالیف عملکردی در سنجش کارکردهای اجرایی دختران و پسران دوره دبستان تکرار نام مولف : زهرا پهلوانی ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1403 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
کارکردهای اجرایی ؛ حافظه فعال ؛ انعطافپذیری شناختی ؛ رفتاری کنشهای اجراییچکیده : این پژوهش با هدف بررسی مقایسه مقیاس درجهبندی والدین و تکالیف عملکردی در سنجش کارکردهای اجرایی دختران و پسران دوره دبستان صورت گرفته است. روش این پژوهش به صورت همبستگی میباشد. و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر منطقه 22 که شامل 2600 دانشآموز است و از این جامعه آماری 100 دانشآموز دختر و پسر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مقیاس درجهبندی رفتاری کنشهای اجرایی والدین ویرایش دوم (BRIFE2) و آزمونهای عصبروانشناختی شامل آزمون ویسکانسین برای سنجش انعطافپذیری شناختی، برو ـ نرو برای سنجش کنترل مهاری و آزمون کورسی برای سنجش حافظهفعال است. این آزمونهای عصبروانشناختی توسط نرمافزار PEBL2 ارزیابی شده است. یافتههای این پژوهش توسط نرمافزار SPSS بهدستآمده است و بیان کرد که در مؤلفة حافظه کاری در آزمون کورسی با پرسشنامه مقیاس درجهبندی رفتاری کنشهای اجرایی والدین رابطه معنادار وجود دارد و دیگر آزمونها که شامل برو – نرو و ویسکانسین بود، رابطه معناداری را گزارش نکردند همچنین نقش جنسیت نیز نقش تعدیلگری نداشت. نتایج این پژوهش نشان داد که کودکی نقش بسیار مهمی در شکلگیری کارکردهای اجرایی دارد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10544 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0531 MA /531 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه پیوندهای والدینی و همدلی شناختی(مورد مطالعه: نوجوانان شهر تهران) (1401) / حسنی پازوکی ، سوده، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه حسنی پازوکی ، سوده، نویسنده عنوان : نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه پیوندهای والدینی و همدلی شناختی(مورد مطالعه: نوجوانان شهر تهران) تکرار نام مولف : سوده حسنی پازوکی ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 108ص شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
کارکردهای اجرایی ؛ پیوندهای والدینی ؛ همدلی شناختیچکیده : هدف پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای کارکردهای اجرایی در رابطه بین پیوندهای والدینی و همدلی شناختی در نوجوانان شهر تهران است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر بین سنین 11 تا 16 ساله شهر تهران بودند که در سال 1401 به تعداد 279 نفر از آنها به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازگیری پژوهش پرسشنامه پیوند والدینی (PBI)، پرسشنامه تواناییهای شناختی نجاتی، پرسشنامه همدلی بارون- کوهن بود. آزمون الگو پیشنهادی پژوهش، به ترتیب با استفاده از روشهای تحلیل مسیر و بوت استرپ انجام گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان دادند که مراقبت زیاد مادرانه باعث افزایش همدلی شناختی و استبداد پدرانه باعث نقص کارکردهای اجرایی در نوجوانان میشود. همچنین پژوهش حاضر نشان داد کارکردهای اجرایی اثر مستقیم بر همدلی شناختی دارد. نتایج نشان داد حفاظت افراطی پایین و استبداد پدرانه با نقش واسطه ای کارکردهای اجرایی معنی دار است. یک الگوی پیشنهادی نیز برای دادهها مورد آزمایش قرار گرفت که برازندهتر از مدل اصلی بود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9544 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0393 MA /393 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود