اثربخشی برنامه آموزشی والدگری مثبت در کارکردهای شناختی و هیجانی (مورد مطالعه: کودکان مبتلا به نشانگان نقص توجه همراه با بیش فعالی) (1400) / همتی آذر ، زهرا، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه همتی آذر ، زهرا، نویسنده عنوان : اثربخشی برنامه آموزشی والدگری مثبت در کارکردهای شناختی و هیجانی (مورد مطالعه: کودکان مبتلا به نشانگان نقص توجه همراه با بیش فعالی) تکرار نام مولف : زهرا همتی آذر ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1400 صفحه شمار: 185ص شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه، استاد راهنما موضوعها : اصفا
کارکردهای شناختی ؛ کارکردهای هیجانی ؛ بیش فعالی ؛ برنامه آموزشی والدگری مثبتچکیده : هدف : هدف این مطالعه بررسی سطح کار کردهای شناختی و هیجانی کودکان دارای نشانگان نقص توجه همراه با بیش فعالی با استفاده از برنامه آموزشی والدگری مثبت به والدین این کودکان بود.
روش: کلیه دانش آموزان 6 تا 10 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 جامعه آماری این پژوهش می باشد. نمونه این پژوهش 5 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی می باشد که از میان جامعه آماری به شیوه هدفمند انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط تحلیل دیداری انجام شد. نتایج : نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی والدگری مثبت بر اضطراب کودکان، مشکلات رفتاری و سازگاری کودکان دارای نشانگان نقص توجه همراه با بیش فعالی تاثیر دارد. نتیجه گیری: آموزش والدگری مثبت ﻳﻜﻲ از شیوه های ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻣﺆﺛﺮ در اﺧﺘﻼل نقص توجه همراه با بیش فعالی ﻛﻪ در آن واﻟﺪﻳﻦ ﻣﻲآﻣﻮزﻧﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﻮد رﻓﺘﺎر ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ واﻟﺪﻳﻦ ﻣﺆﺛﺮﺗﺮی ﺑﺎﺷﻨد و می توانند از آن در جهت بهبود کار کردهای شناختی و هیجانی کودکان استفاده نمایندلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9536 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0385 MA /385 1400 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود چالش های فرزند پروری از دیدگاه والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی (ADHD) (1402) / یعقوبی ، بشرا، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه یعقوبی ، بشرا، نویسنده شماره بازیابی : MA /498 1402 عنوان : چالش های فرزند پروری از دیدگاه والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی (ADHD) تکرار نام مولف : بشرا یعقوبی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 موضوعها : اصفا
اختلال نقص توجه ؛ بیش فعالی ؛ فرزندپروری ؛ اختلالات روانپزشکیچکیده : زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات روانشناختی کودکان است که میزان شیوع آن در ایران به شکل محسوسی بیشتر از میانگین بین المللی است. والدین کودکان مبتلا به ADHD به دلیل ویژگی های خاص رفتاری کودک خود با چالش های متعددی در زمینه فرزندپروری مواجه هستند. هدف از پژوهش کیفی حاضر بررسی چالش های فرزندپروری در والدین دارای کودک مبتلا به ADHD در ایران بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را کلیه والدین مراجعهکننده به درمانگاه روانپزشکی مرکز پزشکی کودکان مفید تشکیل میداد که حداقل یک کودک مبتلا به ADHD داشتند. نمونه مطالعه به روش غیرتصادفی و هدفمند از میان جامعه پژوهش انتخاب شدند. نمونهگیری تا زمان دستیابی به اشباع دادهای ادامه داشت. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد. همزمان با انجام مصاحبهها، تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش گرانهایم و لاندمن انجام شد. به منظور تامین روایی و پایایی پژوهش نیز از چهار معیار ارزیابی لینکولن و گوبا تحت عنوان اعتبارپذیری، انتقال پذیری، اطمینانپذیری و تائیدپذیری استفاده شد.
یافتهها: در پژوهش حاضر 18 نفر از والدین بیماران مبتلا به ADHD که جهت پیگیری روند درمان فرزند خود به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان کودکان مفید مراجعه کرده بودند، شرکت داشتند. در مجموع 333 دقیقه مصاحبه ضبط شد که به طور متوسط هر مصاحبه 5/18 دقیقه به طول انجامید. نتایج پژوهش نشانگر 5 گروه کلی از چالش های والدین دارای کودک مبتلا به ADHD بود که به ترتیب عبارت بودند از: چالشهای اجتماعی (روابط با خویشاوندان، خواهر و برادر، هم سالان، والدین و مشکلات حضور در مکان های اجتماعی)، چالشهای تحصیلی (مشکلات یادگیری، حافظه، عدم تمرکز، انجام تکالیف، مشکلات مرتبط با معلمان و مسئولان مدرسه و عدم رعایت قوانین مدرسه)، چالشهای شخصی (احساسات منفی تجربه شده، تعارض های زناشویی، مشغله و کمبود زمان)، چالشهای مرتبط با درمان (کمبود دارو، دشواری نوبت گیری از بیمارستان و کمبود مراکز دولتی موثر در شهرستان ها) و چالشهای اقتصادی (هزینههای درمان و دارو).
نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که درمان دارویی مهمترین تسهیلگر برای والدین در زمینه مقابله با چالشهای فرزندپروری است. بسیاری از مشکلات رفتاری و تحصیلی کودک مبتلا به ADHD به دنبال دریافت منظم داروی موثر، برطرف شده و مدیریت کودک برای والدین و مدرسه آسانتر میشود. به دنبال آن آگاهی بخشی به والدین و آموزش روشهای صحیح فرزندپروری در کنار تعامل و همکاری والدین در برخورد با کودک مبتلا به ADHD می تواند در تسهیل چالشهای فرزندپروری موثر باشدلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10370 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0498 MA /498 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود