تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی سال تحصیلی 1401-1400 بر اساس مولفه های هویت اسلامی- ایرانی (1401) / میرترابی ، عطیه سادات، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه میرترابی ، عطیه سادات، نویسنده عنوان : تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی سال تحصیلی 1401-1400 بر اساس مولفه های هویت اسلامی- ایرانی تکرار نام مولف : عطیه سادات میرترابی ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 184 شناسه افزوده : شعبانی ، زهرا، استاد راهنما موضوعها : اصفا
کتاب مطالعات اجتماعی ؛ مولفههای هویت اسلامی-ایرانیچکیده : هویت مجموعه معانی است که چگونه بودن را در خصوص نقشهای اجتماعی به فرد القا میکند. کشور ایران با تاریخ پرفراز و نشیب، یک ساختار هویتی پیچیده با عناصر ایرانی، اسلامی و مدرن را دارا میباشد. مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در خصوص هویت اسلامی-ایرانی فرمودند: «باید الگوی مطلوب و آرمانىِ خود را دنبال کرده، یک الگوی اسلامی و ایرانی؛ از هدایت اسلام سرچشمه و از نیازها و سنتهای ایرانی بهره میبرد». الزام تثبیت هویت در دو مقوله هویت اسلامی و هویت ایرانی، نهادینه کردن آن در ساختار اجتماعی است؛ بهترین روش برای نیل به منظور، ایجاد زیرساختهای آموزشی بوده که مهمترین حوزه شروع این مهم در دوران تحصیلات ابتدایی هر فرد به عنوان پایه و اساس اولیه نهاد اجتماعی میباشد. براین اساس هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم دبستان (پایههای چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 1401-1400 براساس مولفههای هویت اسلامی-ایرانی میباشد. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی در قالب تحلیل محتوا با روش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش تمام محتوای (متن، تصویر، فعالیت و اهداف) کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم دبستان است و حجم نمونه آماری برابر با جامعه آماری میباشد. به منظور روایی پژوهش با استفاده از فرمهای کدگذاری شده محقق ساخت از دیدگاه صاحبنظران کمک گرفته شده است؛ و پایایی پژهش نیز با استفاده از فرمول پایایی هولستی محاسبه شده که ضریب توافق حاصله بین کدگذاران حدود 88 درصد است. ابزار پژوهش براساس فرم محقق ساخت در مقوله هویت اسلامی شامل 5 مولفه و 17 خردهمقوله بوده و در مقوله هویت ایرانی نیز شامل 6 مولفه و 25 خردهمقوله است. به منظور تحلیل محتوا از روش آنتروپی شانون استفاده گردید که نتایج بیانگر آن است که در کتابهای مطالعات اجتماعی به مولفههای هویت ایرانی بیشتر از مولفههای هویت اسلامی توجه شده است. در مقایسه مولفههای هویت اسلامی در کتاب مطالعات اجتماعی دوره دوم دبستان مشخص گردید که به مولفه اعتقادی در پایه ششم و به مولفه سیاسی در پایه چهارم کمتر توجه شده است. همچنین در مقایسه مولفههای هویت ایرانی در کتاب مطالعات اجتماعی دوره دوم دبستان مشخص گردید که به مولفه اجتماعی در پایه پنجم و مولفه سرزمینی در پایه چهارم کمتر پرداخته شده است لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9527 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0376 MA /376 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته علوم تربیتی اسناد معمولی موجود