نقش پیامهای فرهنگی فضای مجازی (ایران اینترنشنال، منوتو و فارس نیوز در اینستاگرام) در یأس اجتماعی کاربران دانشجوی دختر شهر تهران (1400) / دولت خواه دولت سرا ، المیرا، نویسنده
پژوهش حاضر برای پاسخ به سوال (پیامهای فرهنگی فضای مجازی(اینستاگرام) بر یأس اجتماعی کاربران دانشجوی دختر شهر تهران چه نقشی دارند؟) صورت گرفته است.
مبانی نظری پژوهش بر اساس نظریات نظریه پردازان برجسته در حوزههای مختلفی همچون جامعه شناسی، روان شناسی، ارتباطات و در حوزه اسلام، تنظیم شده است و پیامهای سه صفحه اینستاگرام از جمله ایران اینترنشنال، منوتو و فارس نیوز در بازه زمانی شهریور تا آبان ماه، به روش تحلیل محتوای کیفی، تحلیل شده و در نهایت با استفاده از حیطهها و مقولههای استخراج شده از تحلیل پیامها به روش پیمایش و با استفاده از جدول لین با احتساب خطا، 161 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند سپس اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده است.
بر اساس یافتههای به دست آمده از این تحقیق، متغیر میزان یاس اجتماعی با متغیر پیامهای مایوس کننده منتشر شده در اینستاگرام ارتباط معناداری پیدا کرده است. مقدار ضریب همبستگی برابر 420/0 به دست آمده است که نشان از وجود رابطهای مستقیم و در حد نسبتا قوی دارد. با توجه به نتایج به دست آمده و با توجه به گویههای این عامل (انتشار پیامهای مایوس کننده (کلی) در اینستاگرام) می توان این گونه برداشت نمود که هرچه پیامهای مایوس کننده منتشر شده در اینستاگرام بالاتر باشد میزان یاس اجتماعی در کاربران افزایش می یابد