در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه¬ی بین عواملی نظیر شهرت، ارزشهای دینی، تبلیغات، آموزش مدارس، گروه همسالان (دوستان)، کشور مبدا، نشانگان تجاری، آگاهی خانواده و نظر شخصی(آگاهی کودکان) با انتخاب بازیهای رایانه ایی توسط نوجوانان شهرستان تهران بودیم؛ در این پژوهش حجم جامعه آماری مورد بررسی 1400000 نفر می باشد، که بر اساس جدول مورگان تعداد اعضای نمونه 290 نفر برآورد شده است؛ در مجموع از 290 پرسشنامه پخش شده 290 پرسشنامه قابل بررسی و تحلیل بودند و همچنین این تحقیق از جمله تحقیقات پیمایشی می باشد که با استفاده از پخش پرسشنامه در یک مقطع زمانی خاص در بین اعضای نمونه انجام گفته است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Spss بررسی شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که عواملی نظیر شهرت، ارزشهای دینی، تبلیغات، آموزش مدارس، گروه همسالان (دوستان)، کشور مبدا، نشانگان تجاری، آگاهی خانواده در بین دو جنس دختران و پسران تفاوتی از منظر انتخاب بازی¬های رایانه¬ای وجود ندارد و هر دو گروه دختران و پسران به خصوص این عوامل واکنش یکسانی نشان می دهند. ولی آگاهی شخصی در بین دو گروه دختران و پسران متفاوت بود و براساس نتایج تحلیل های به دست آمده مشخص شده است که دو گروه دختران و پسران نظرات متفاوتی در خصوص انتخاب بازیهای رایانه ای بر اساس آگاهی های خودشان دارند