هدف اصلی این پژوهش بررسی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ عمومی دانشجویان دانشکده رفاه است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، دانشجویان دانشکده غیردولتی - غیرانتفاعی رفاه (ویژه خواهران) میباشند که با توجه به تعداد جامعه آماری، حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران با سطح اطمینان 95 درصد، 268 نفر تعیین گردید و در نهایت بررسی بر روی 290 نفر از دانشجویان انجام پذیرفت. در این پژوهش، به منظور بررسی دیدگاه¬های صاحبنظران و شناخت ادبیات و تدوین پیشینه¬ی موضوع مورد پژوهش از روش کتابخانهای استفاده گردید و ابزار پژوهشگر در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات در بخش پیمایشی، پرسشنامه است. پس از پایان گردآوری پرسشنامهها، دادهها استخراج و سپس با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به منظور توصیف دادهها از آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد فراوانی، شاخصهای گرایش مرکزی و انحراف استاندارد استفاده شد و به منظور استنباط از دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، آزمونهای تی مستقل و آنالیز واریانس و در نهایت از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
بر اساس نتایج بهدستآمده در این پژوهش، آزمون آماری تی مستقل تک نمونهای نشان میدهد که تفاوت [t (289)= 31.568,P<0.05] میان میانگین میزان امربه ¬معروف و نهی ازمنکر دانشجویان [M= 3.65] با نمره استاندارد آزمون، معنادار میباشد یعنی امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ عمومی دانشجویان دانشکده رفاه از جایگاه بالایی برخوردار است