مقایسه هنجارهای درونی شده کودکان در خانواده از دیدگاه مادران با ارزشها و هنجارها در تعالیم اسلامی (1398) / حیدری ، حمیده، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه حیدری ، حمیده، نویسنده عنوان : مقایسه هنجارهای درونی شده کودکان در خانواده از دیدگاه مادران با ارزشها و هنجارها در تعالیم اسلامی تکرار نام مولف : حمیده حیدری ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1398 صفحه شمار: 114ص شناسه افزوده : جعفری ، طاهره، استاد راهنما موضوعها : اصفا
هنجارهای درونی شده ؛ تعالیم اسلامی ؛ دیدگاه مادران منطقه 16 تهرانچکیده : رشد و تثبیت ارزشها و هنجارها بهطور اعم در جامعه و بطور اخص در خانواده شخصیت و شاکله وجودی هر فردی را تشکیل میدهد و در درون هر نظام نهاد خانواده نقش بسزایی در درونی کردن ارزشها و هنجارها برعهده دارد. زیرا که مراحل اولیه رشد و تکوین شخصیت در دوران کودکی تثبیت میشود و گاهی برای تمام عمر پایدار باقی میماند. یکی از مسائل مهم امروز جامعه، ضعف باورهای دینی و نقش آن در درونیکردن ارزشها و باورها است. تحقیق حاضر با هدف مقایسه هنجارهای درونی شده کودکان در خانواده از دیدگاه مادران با ارزشها و هنجارها در تعالیم اسلامی به روش کیفی صورت گرفته است و مادران دارای فرزند 7 تا 12ساله، منطقه 16 جامعه آماری مطالعه حاضر بودهاند، محقق مصاحبههایی را با 20 نفر از آنان انجام داده است و در بررسی تعالیم اسلامی به منابع دست اولی مانند: (قرآن کریم، نهج البلاغه، اصول کافی، بحارالانوار، وسائل الشیعه) مراجعه شد در پاسخ به سؤال اصلی تحقیق که عبارت بود از تا چه حد تطابق بین هنجارهای درونیشده کودکان از دیدگاه مادران با ارزشها و هنجارها در تعالیم اسلامی وجود دارد؟ نتایج بدست آمده حاکی از این است در مجموع هنجار اجتماعی، هنجار اخلاقی و هنجار دینی از اهمیت بالایی در خانواده و تعالیم اسلامی برخوردار است همچنان که بیان میشود دین اسلام، دین اخلاق است. مادران نیز اخلاق محور بودن کودکان را از اولویتهای ارزشی میدانستند چنانچه مواردی همچون ایثار و بخشش، مهرورزی و صداقت در هنجار اخلاقی و آداب معاشرت، سازگاری و همدلی، مسئولیتپذیری و حفظ حرمت را در هنجار اجتماعی و در هنجار دینی اعتقاد و ارتباط با خدا و ائمه و حضور در مناسک و مراسم و حجاب و پوشش حائز اهمیت میدانستند و امّا اختلاف نظر در ضرورت تربیت دینی است که در دیدگاه مادران مشارکتکننده جزوء ارزشهای اصلی کودکان نمیدانند و گرایش هنجار دینی در والدین کمرنگ شده است بیشتر این جنبه را موکل به نهاد مدرسه و غیره میدانند و بیشتر جنبههای اخلاقی و اجتماعی درکودکان را حائز اهمیت میدانند لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9617 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0471 MA /471 1398 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه رشته مطالعات فرهنگی اسناد معمولی موجود