در این پژوهش به بررسی نحوه¬ی گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشکده رفاه و مطابقت آن با معیارهای اسلامی پرداخته شده است. هدف اصلی این پژوهش تبیین نحوه¬ی گذران اوقات فراغت دختران جوان دانشکده رفاه و مطابقت آن با آموزه¬های اسلامی است. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد مطالعه موردی، با استفاده از مصاحبه انجام شده است. با استفاده از آیات قرآن کریم و با بررسی احادیث و روایات و نقل سیره پیشوایان دینی مفهوم اوقات فراغت و معیارهای گذران اوقات فراغت در اسلام استخراج شده است که می¬توان به معیارهای برنامه¬ریزی هدفمند، کمال¬گرایی، همراهی با کار، جهت گیری الهی، دانش افزایی، کسب نشاط روحی و جسمی، اولویت سنجی، پرهیز از لغو، تجدید نیرو، همراهی با کار و منحصر نشدن در تفریح اشاره کرد. همچنین نتایج مصاحبه¬ها نشان می¬دهد که سبک گذران اوفات فراغت دانشجویان رفاه اغلب اسلامی نیست و فقط در برخی امور دستورات اسلامی را رعایت می¬کنند. کارشناسان و دست اندرکاران امور تربیتی ¬و اجتماعی، «اوقات فراغت» را پدیده¬ای دانسته¬اند که از یک سو، مناسب¬ترین بستر رشد و شکوفایی استعدادهای گوناگون و از سوی دیگر، زمینه ساز بسیاری از انحرافات و بزهکاری¬ها ست. آنچه مهم است در شرایط کنونی کشور ما و با توجه به افزایش قشر جوان و گسترش آسیب¬های اجتماعی، لزوم توجه به اوقات فراغت یک ضرورت آشکار است. امید است با توجه بیشتر خانواده¬ها، مسئولان و اقشار مختلف جامعه به امر اوقات فراغت و با ایجاد برنامه¬ریزی صحیح برای گذراندن اوقات فراغت فرزندان و نسل جوان کشور، شاهد استفاده صحیح از زمان موجود همراه با برنامه¬ریزی دقیق باشیم