این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش الگوی مراقبت از خود اورم بر خودکنترلی و ادراک شایستگی در دانش آموزان دختر پایه پنجم انجام شد. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر پایه پنجم منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند. ابتدا 30 دانش آموز به صورت در دسترس انتخاب شدند و توسط پرسشنامه های خودکنترلی (کندال و ویلکاکس، 1979) و ادراک شایستگی کودکان (هارتر، 1982) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس از میان 30 نفر با گمارش تصادفی، دو گروه 15 نفره تشکیل شد که یک گروه در گروه آزمایش و گروه دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. ملاک های ورود برای گروه نمونه عبارت بودند از: جنسیت زن، سن بین 10 تا 12 سال، دانش آموز پایه پنجم ابتدایی و نمره پایین در پرسشنامه های خودکنترلی و ادراک شایستگی. گروه آزمایش 10 جلسه تحت آموزش مراقبت از خود قرار گرفت؛ در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد: آموزش الگوی مراقبت از خود اورم بر خودکنترلی و ادراک شایستگی گروه آزمایش اثرگذار بوده است. اما آموزش مراقبت از خود در مرحله پیگیری و گذر زمان 2 ماهه اثربخشی اش را بر خودکنترلی و ادراک شایستگی از دست داده بود. پیشنهاد می شود آموزش مراقبت از خود بر متغیرهای وابسته دیگر آزمایش شود تا تاثیر آن مورد بررسی قرار گیرد