اثربخشی الگوی سازگاری با خانواده همسر با رویکرد سهم گذاری مبتنی بر هستی شناسی اسلامی در رضایت زناشویی (1401) / امیدبخش ، مژگان، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه امیدبخش ، مژگان، نویسنده شماره بازیابی : MA /423 1401 عنوان : اثربخشی الگوی سازگاری با خانواده همسر با رویکرد سهم گذاری مبتنی بر هستی شناسی اسلامی در رضایت زناشویی تکرار نام مولف : مژگان امیدبخش ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 103ص شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، نویسنده موضوعها : اصفا
رویکرد سهم گذاری ؛ الگوی سازگاری با خانواده همسر ؛ رضایت زناشوییچکیده : سازگاری با خانواده همسر یک مولفه فرهنگی است و باورها و نظام اعتقادی افراد بر کیفیت آن اثر می-گذارد هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگوی سازگاری با خانواده همسر با رویکرد سهم گذاری مبتنی بر هستی شناسی اسلامی در رضایت زناشویی بود. پژوهش با استفاده از طرح تجربی تک آزمودنی با خط پایه چندگانه صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل زنان متاهل ساکن منطقه 5 تهران در سال 1400-1401 بود. تعداد نمونه پژوهش سه نفر از زنان متاهل بود که به صورت هدفمند با رعایت ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (اولسون، 1998) بود. آزمودنی ها 11 جلسه تقریبا یک ساعته مداخله مبتنی بر رویکرد سهم گذاری اسلامی را دریافت کردند. برای تحلیل داده ها از شاخص تغییر پایا، درصد بهبود و تحلیل نموداری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که مداخله پژوهش بر رضایت زناشویی و خرده مقیاس های آن اثربخشی معناداری دارد. البته برای دو خرده مقیاس ازدواج و فرزندان و اوقات فراغت اگرچه از لحاظ آماری نتایج معنادار نبود، اما درصد بهبودی از لحاظ بالینی نتایج اثربخشی را نشان می¬داد. در مجموع نتایج بدست آمده نشان داد که بهره گیری از الگوی سازگاری با خانواده همسر مبتنی بر رویکرد سهم گذاری که متناسب با فرهنگ ایرانی تدارک دیده شده است، می¬تواند در قبال زوجینی که با مشکل عدم سازگاری از خانواده همسر و متعاقبا کاهش رضایت زناشویی سروکار دارند، توسط متخصصین و مشاورین خانواده بکار گرفته شود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9569 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0423 MA /423 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود بررسی نقش والدین بر هویت یابی موفق نوجوانان دختر مبتنی بر رویکرد سهم گذاری (1402) / مجرب ، فاطمه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه مجرب ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : MA /174 1402 عنوان : بررسی نقش والدین بر هویت یابی موفق نوجوانان دختر مبتنی بر رویکرد سهم گذاری تکرار نام مولف : فاطمه مجرب ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
هویت یابی موفق ؛ رویکرد سهم گذاریچکیده : یکی از مسائل مهم دوران نوجوانی هویتیابی است. عوامل متعددی در رسیدن فرد به هویت موفق تأثیرگذارند، اما نقش والدین نسبت به سایر عوامل، زیربنایی محسوب می¬شود. در این پژوهش، نقش والدین در هویتیابی موفق نوجوانان دختر مبتنی بر رویکرد سهم¬گذاری مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، داده بنیاد است. جامعه مورد مطالعه دختران نوجوان محدوده سنی 20-26 سال هستند، به این صورت که دو پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی و پرسشنامه سهم¬گذاری برای دختران نوجوان و والدین مورد استفاده قرار گرفت. پس از دریافت و ارزیابی پرسشنامه¬ها با نوجوانان دختری که مطابق الگوی ارزیابی، پالایش شده¬اند، مصاحبه انجام شد و تا اشباع نظری داده¬ها ادامه پیداکرد. در نهایت 13 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت کردند. در مرحله آخر، کدهای باز، کدهای محوری و کدهای نظریِ تعیینشده توسط محقق ارائه شد. نتایج پژوهش حاضر، چهار کد نظری را نشان داد که بیانگر عوامل زمینه¬ساز هویت بخش موفق در نوجوان بر اساس نقش والدین است: این عوامل شامل «شاخص¬های نگرشی سهم¬گذارانه¬ی والدین»، «سبک ¬والدگری سهم¬گذارانه»، «عوامل تسهیل¬گر زمینه¬ساز هویب بخش در نوجوان» و «راهبردهای زمینه¬ساز هویت¬بخش موفق در نوجوان: مدیریت فرایندی والدین در پرورش تعهد و جستجوگری» می¬شود. در ذیل هر یک از این شاخص¬های کلی نیز شاخص¬های جزئی و راهبردهای مختص آن شاخص تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر می¬تواند به افزایش آگاهی والدین در اهمیت تربیت نوجوان و شناخت عوامل مؤثر برآن کمک کند. همچنین مسیر طراحی آموزش¬های لازم برای مربیان و مشاوران را هموار سازد. این پژوهش زمینه را برای پژوهش درمورد سایر عوامل مؤثر بر هویت¬یابی نوجوان تا رسیدن به الگو جامع عوامل موثر بر هویت¬یابی نوجوان، فراهم کرده است لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10057 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0174 MA /174 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود تجارب زیسته نوجوانان دارای هویت دینی پایدار پیرامون تربیت اخلاقی والدین (1402) / استادآقا ، مریم، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه استادآقا ، مریم، نویسنده شماره بازیابی : MA /0225 عنوان : تجارب زیسته نوجوانان دارای هویت دینی پایدار پیرامون تربیت اخلاقی والدین تکرار نام مولف : مریم استادآقا ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
هویت دینی پایدار ؛ تربیت اخلاقیچکیده : هدف تبیین "الگوی مفهومی تحقق هویت دینی پایدار پیرامون تربیت اخلاقی والدین" انجام شد. داده های حاصل از مصاحبه با10 نفر از نوجوانان در رده سنی 20_ 24 ساله که بالا بودن هویت دینی آنها با پرسشنامه هویت دینی خوشاوی(1391)، مورد تایید قرار گرفته بود به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و تجارب و چگونگی ادراک آنها پیرامون تربیت اخلاقی والدین شان مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل حاصل از دادههای به دست آمده به شناسایی 101 کد باز، 19 کد محوری و 4 کد انتخابی منتج شده است. کد های انتخابی به دست آمده شامل: "عوامل زمینه ساز تحقق هویت دینی پایدار در نوجوانی: دیدگاه ها و توانمندیهای موثر والدگری با رویکرد دینی- اخلاقی" با کدهای محوری: اولویت ارزش گذاری تربیتی، سبک والدگری مسئولانه. "عوامل علی تحقق هویت دینی پایدار در نوجوانی: پرورش شناخت، انگیزه، اراده با عنایت به ضروریات محیطی در فرزندان با رویکرد دینی_ اخلاقی" با کدهای محوری: پرورش دهندگی مبتنی بر الگو دهی عملی، پرورش دهندگی مبتنی بر تکریم شخصیت و تفویض اختیار به فرزندان، پرورش دهندگی مبتنی بر برجسته کردن ارزش ها و تقبیح ضد ارزش ها، پرورش دهندگی مبتنی بر نهادینه سازی فضایل و ارزش های اخلاقی، پرورش دهندگی مبتنی بر توجه به استعدادها و توانمندی های وجودی متفاوت فرزندان، پرورش دهندگی مبتنی بر توجه به بستر فعال و صیانت شده دینی، پرورش دهندگی مبتنی بر توجه به محیط برانگیزاننده و بصیرت افزا، پرورش دهندگی مبتنی بر بهره گیری از امکانات خارج از حیطه والدینی، "راهبرد های تحقق هویت دینی پایدار: مدیریت فرآیندی والدین در انتقال مفاهیم و ارزش های اخلاقی با رویکرد دینی_ اخلاقی" با کدهای محوری: مدیریت کنترلی و استراتژی خطی، مدیریت نظارتی و استراتژی تعاملی، بستر سازی عاطفی و استراتژی تاثیر گذاری، بستر سازی حمایتی و استراتژی تسهیل گری دینداری، پرورش گری شناخت و استدلال و استراتژی توانمند سازی انتخاب اصلح، پرورش گری بازدارندگی فعال و استراتژی خود کنترلگری در فرزندان، پرورش گری هویت و استراتژی هم افزایی کنشگرانه، و "پیامدهای تحقق هویت دینی پایدار در نوجوانی: خود ارزیابی و خود هدایت گری با رویکرد دینی اخلاقی" با کد های محوری: اهتمام بر منسجم سازی وجودی مبتنی بر کاوشگری مداوم، اهتمام بر پایبندی به تعهدات وکنترل، جهت بخشی و تنظیم مداوم آن، دسته بندی شد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9933 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0225 MA /225 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود تدوین الگوی دینپذیری مسئولانه مبتنی بر ادراک نوجوانان از تربیت دینی خانواده (1402) / بختیاری قلعه ، فاطمه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه بختیاری قلعه ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : MA /245 1402 عنوان : تدوین الگوی دینپذیری مسئولانه مبتنی بر ادراک نوجوانان از تربیت دینی خانواده تکرار نام مولف : فاطمه بختیاری قلعه ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 صفحه شمار: 106ص شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
دین پذیری مسئولانه ؛ تربیت دینی ؛ نظریه داده بنیادچکیده : دینپذیری مسئولانه، پذیرش ارادی دین و انجام تکالیف و آداب شرعی، بر اساس شناخت درونی از ارزشهای دینی به همراه پذیرش پیامدها و تعهدات دینداری است. از این¬رو هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی دین-پذیری مسئولانه مبتنی بر ادراک نوجوانان از تربیت دینی خانواده است. پژوهش حاضر از لحاظ روش¬شناسی از نوع کیفی و با رویکرد داده بنیاد و با نمونه¬گیری هدفمند و دردسترس انجام شده است، و داده¬ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع¬آوری شده¬اند. جامعه مورد پژوهش را نوجوانان دختر و پسر با محدوده سنی 18 تا 23 سال تشکیل داده¬اند، که داده¬ها در مصاحبه دهم به اشباع رسیده¬اند. تحلیل حاصل از داده¬های بدست آمده به شناسایی72 کد باز و 15 کد محوری و3 کد انتخابی منجر شده است. با توجه به تحلیل¬های صورت گرفته کدهای انتخابی شناسایی شده شامل سه گزاره پدیده محوری دین پذیری مسئولانه: پرورش عاملیت و انتخابگری، عامل زمینه ساز پرورش عاملیت و انتخابگری: نگرش و سبک والدگری مسئولانه و راهبردهای پرورش عاملیت و انتخابگری: پیوندهای تربیت دینی است. کد انتخابی پدیده محوری دین پذیری مسئولانه: پرورش عاملیت و انتخابگری شامل بستر سازی کنشگری فعال در نوجوان، پرورش روحیه مسئولیتپذیری در نوجوان و بستر سازی شناخت آگاهانه از دین در نوجوان و کد انتخابی عامل زمینه ساز پرورش عاملیت و انتخابگری: نگرش و سبک والدگری مسئولانه شامل توجه به اراده و انتخابگری انسان در تربیت فرزند، نمود اندیشه دینی در رفتار و سبک والدین، صرف وقت و برقراری رابطه حسنه با فرزند، تاکید والدین به انجام واجبات، توجه به ویژگیهای دوره نوجوانی در ارتباط با فرزند، توجه به نقش زمینههای خانوادگی بر فضای تربیتی و همیاری و کمک به فرزند در راستای آسانسازی انجام اعمال دینی و کد انتخابی راهبردهای پرورش عاملیت و انتخابگری: پیوندهای تربیت دینی شامل ایجاد محیط متناسب با تربیت دینی، ایجاد بستر تربیتی از طریق بهکارگیری ابزار متناسب، ایجاد گرایش به ارزشهای دینی، شکلگیری روابط انسانی بر اساس ارزشهای دینی و آموزش معارف دینی است. براساس یافته¬های پژوهش نگرش سبک والدگری مسئولانه به عنوان عامل زمینه ساز پرورش عاملیت و انتخابگری و همچنین ایجاد پیوندهای دینی به عنوان راهبردهای پروش عاملیت و انتخابگری سبب پرورش عاملیت و انتخابگری شده است که پیامد حاصل از آن پذیرش مسئولانه دین توسط فرزند می¬باشد.با استفاده از این یافته¬ها می¬توان جلسات آموزشی خانواده جهت شناخت روش¬های مناسب تربیت دینی توسط والدین در جهت پذیرش مسئولانه دین توسط فرزندانشان برگزار نمود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9871 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0245 MA /245 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود تدوین برنامه راهنمایی پیش از ازدواج مبتنی بر رویکرد سهم گذاری و تجربه زیسته دختران (1401) / پاک سرشت ، الهه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه پاک سرشت ، الهه، نویسنده عنوان : تدوین برنامه راهنمایی پیش از ازدواج مبتنی بر رویکرد سهم گذاری و تجربه زیسته دختران تکرار نام مولف : الهه پاک سرشت ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 155ص شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
تجربه زیسته ؛ رویکرد سهم گذاریچکیده : تاکنون برنامه های راهنمایی پیش از ازدواج زیادی در جهان تدوین شده است. با توجه به اینکه جوامع از ابعاد مختلف با یکدیگر متفاوت اند، لازم است برنامه های راهنمایی پیش از ازدواجی طراحی شود که با اصول و مبانی هر جامعه ای منطبق باشد. در ایران برنامه های راهنمایی پیش از ازدواج محدودی مبتنی بر مذهب و فرهنگ ایرانی تدوین شده است. رویکرد سهم گذاری با هستی شناسی اسلامی، افراد را از نقطه سهم گیری و بهره وری از جهان به سهم گذاری و بهره مندی در جهان می رساند. به همین جهت، هدف از این پژوهش تدوین برنامه راهنمایی پیش از ازدواج مبتنی بر سهم گذاری و تجربه زیسته دختران است. بدین منظور از روش کیفی داده بنیاد (گرند تئوری) استفاده کرده ایم. این روش تجربه مشارکت کنندگان را مورد مطالعه قرار می دهد. در فرایند نمونه گیری با 16 خانم متأهل که احساس آرامش دهندگی و رشددهندگی در زندگی خود می کردند، با روش هدفمند و دردسترس، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. مصاحبه ها تا اشباع نظری ادامه یافت و از طریق کدهای آزاد، کدهای محوری و نظری بدست آمد. سه عامل زمینه ساز برای رسیدن به «منِ مطلوب سهم= گذار در زندگی زوجی بعد از ازدواج» بدست آمد. عامل زمینه ساز اول «آگاهی افزایی و آمادگی پیرامون شاخص های نگرشی توسعه بخش و آرامش زا»، عامل زمینه ساز دوم «آگاهی و آمادگی پیرامون شاخص-های شباهت زا و تفاوت زا» و عامل زمینه ساز سوم «آگاهی و آمادگی پیرامون مسیرهای رشد و بلوغ شخصی» است. در نهایت برنامه راهنمایی پیش از ازدواج مستخرج از عوامل زمینه ساز در هشت فرایند آموزش شاخص های نگرشی وسعت بخشانه آرامش مدار، شاخص های اشتراک معنایی زن و مرد با همدیگر، شاخص های چالش برانگیز وجود تفاوت های زن و مرد با همدیگر، شاخص های درک متفاوت و صحیح زیبایی زن و مرد از همدیگر، سیر رشد و بلوغ شناختی، سیر رشد و بلوغ عاطفی، سیر رشد و بلوغ انحصاری جنسی و عاطفی و سیر رشد و بلوغ ارتباط گیری بین شخصی تدوین شد. نتایج این پژوهش می تواند به افزایش بینش نسبت به انتخاب همسر و زندگی زوجی بعد از ازدواج دختران در آستانه ازدواج کمک نماید و راهنمایی برای مشاوران باشد. همچنین زمینه پژوهش های آتی، تعیین اثربخشی و تدوین برنامه های آموزشی با هدف تسهیل امر ازدواج را فراهم کرده است لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9581 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0435 MA /435 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه فرزند پروری اخلاق محور مبتنی بر مبانی اسلامی (1401) / دماوندی نیا ، دماوندی نیا، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه دماوندی نیا ، دماوندی نیا، نویسنده عنوان : ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه فرزند پروری اخلاق محور مبتنی بر مبانی اسلامی تکرار نام مولف : مریم دماوندی نیا ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1401 صفحه شمار: 97ص شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
پرسشنامه فرزند پروری اخلاق محور ؛ اعتبار سنجیچکیده : مسئله فرزندپروری اخلاق محور از مهمترین مسائل امروزی است که بسیار با اهمیت است و موجب شده محققان زیادی در این زمینه به تحقیق بپردازند. هدف اصلی تحقیق حاضر ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه فرزندپروری اخلاق محور مبتنی بر مبانی اسلامی است که برای این منظور، در این پژوهش به طراحی و ساخت گویه های پرسشنامه مبتنی بر پژوهش دهدست (1399) پرداخته شد. دهدست سال 1399 الگوی مفهومی فرزندپروری اخلاق محور را مبتنی بر آرای علامه طباطبائی ارائه کرده بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری عبارت از مادران تهرانی قرار گرفت که حداقل دارای یک فرزند در سن کودکی دوم یعنی 6 تا 12 سال بودند. 287 نفر از مادران به روش نمونه گیری تصادفی و به صورت داوطلبانه انتخاب و نمونه پژوهش را تشکیل دادند. ابزار مورد استفاده عبارت است از پرسشنامه هوش اخلاقی کودکان بوربا (Children Moral Intelligence Questionnaire). برای بررسی روایی سازه از همبستگی درونی و تحلیل عاملی استفاده شد. همچنین به منظور بررسی پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شد. در نتیجه فرایندی جامع و منظم این پرسشنامه دارای 7 زیرمقیاس شامل انضباط دهی اخلاقی، ارتباط گیری اخلاقی، نگرش های فرزندپروری، ایجاد شناخت اخلاقی، الگودهی اخلاقی، عاطفه اخلاقی و خودهماهنگی بافتی به دست آمده است. و در نهایت با توجه به ویژگی های روانسنجی مطلوب پرسشنامه فرزندپروری اخلاق محور جهت نیل به اهداف پژوهشی در جمعیت ایرانی قابل استفاده است لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9614 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0468 MA /468 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه فیض آبادی ، فاطمه، نویسنده عنوان : مطالعه ادراک والدین از فرایند فرزند پروری اخلاق محور کودکان تکرار نام مولف : فاطمه فیض آبادی ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1400 صفحه شمار: 140ص شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
الگوي فرزند پروري ؛ فرزند پروري اخلاق محور ؛ گراند تئوريلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9561 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0415 MA /415 1400 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود مقایسه پدیداری مفهوم سازگاری زناشویی در دو نسل از زنان متأهل دهه 70 و 50 (1401) / دهقان مرد ، الهام، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه دهقان مرد ، الهام، نویسنده شماره بازیابی : MA /271 1401 عنوان : مقایسه پدیداری مفهوم سازگاری زناشویی در دو نسل از زنان متأهل دهه 70 و 50 تکرار نام مولف : الهام دهقانمرد ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1401 صفحه شمار: 122ص شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
سازگاری زناشویی ؛ زنان متأهل ؛ احساس مسئولیتچکیده : پژوهش حاضر با هدف مقایسه پدیداری مفهوم سازگاری زناشویی در دو نسل از زنان متأهل دهه 70 و 50 انجام گردید. بدین منظور رویکرد کیفی با روش پدیدار شناختی مورداستفاده قرار گرفت. جامعه آماری را در این پژوهش زنان متأهل دهه های 50 و 70 تشکیل داده اند. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با 10 نفر از زنان متأهل دهه ی 50 و 10 نفر از زنان متأهل دهه ی 70 که تشکیل خانواده داده بودند و با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، جمع آوری گردید و سپس از طریق روش تحلیل مضمون، نسبت به تحلیل داده ها اقدام شد. نتایج داده ها در زمینه ازگاری زناشویی نشان داد که مفهوم سازگاری زناشویی ازنظر زنان دهه 50 و زنان دهه 70 چگونه است. همچنین، مشخص شد که جوهرۀ تجربه زنان متولد دهه 50 با جوهره تجربه زنان متولد 70 از مفهوم سازگاری زناشویی متفاوت است بهطوری که در تجربۀ زنان دهه 50 "احساس مسئولیت بیشتر زن برای دستیابی به سازگاری زناشویی" و در تجربه زنان متولد دهه 70، "تأکید بر نقش مکمل زن و مرد برای حصول به سازگاری" بهعنوان جوهرۀ تجربه آنان از مفهوم سازگاری زناشویی در نظر گرفته شده است لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9887 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0271 MA /271 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه رحمانی علیآبادی ، زیبا، نویسنده شماره بازیابی : MA /177 1402 عنوان : مولفههای انطباق پذیری زوجین در فرایند سندرم آشیانه خالی تکرار نام مولف : زیبا رحمانی علی آبادی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
تجربه زیسته ؛ پدیدارشناسی ؛ انطباق پذيري با آشیانه خالیچکیده : این پژوهش باهدف مطالعهی مولفههای سازگاری زوجین با سندرم آشیانه خالی مبتنی بر تجارب زیستهی والدینی که آخرین فرزندشان خانه را باهدف اشتغال، ازدواج، تحصیل و مهاجرت ترک کردهاند طراحی شد. این پژوهش با روش پدیدارشناسی انجام شد و شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. فرایند نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت، به این صورت که درنهایت 10 نفر از والدین آَشیانه خالی در بازهی سنی 48-63 سال انتخاب و مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده از طریق روش توصیفی کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. واکاوی تجربیات زیستهی مصاحبهشوندگان در زمینه چگونگی مواجهه با آشیانه خالی منجر به شناسایی مؤلفههای اصلی سازگاری با این سندرم شد که شامل 2 مضمون کلی و 8 مضمون فرعی است. اولین مضمون اصلی، نگرشها و آگاهیهای شخصی به عنوان عوامل زمینه ساز سازگاری با سندرم اشیانه خالی بود که شامل 4 مضمون فرعی 1- سازههای شخصی کارآمد 2- آگاهی به دستاوردهای زندگی 3- آگاهی به ویژگیهای میانسالی 4- آگاهی به اتصالات هستی شناسانه ی انسان و دومین مضمون اصلی با عنوان راهکارهای سازگارانه درگذر از سندرم آشیانه خالی با 4 مضمون فرعی که شامل 5- راهکارهای عاطفی 6- راهکارهای سازگارانه رفتاری 7- راهکارهای شناختی 8- راهکارهای معنوی است. نتایج حاصل از این پژوهش باتوجهبه مشکلات و مسائل والدین درگیر این چالش در دوران میانسالی، لزوم توجه درمانگران و مشاوران و مربیان در حوزهی توسعهی فردی را به اهمیت این فرایند برجسته میسازد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10115 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0177 MA /177 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود پدیدار شناسی سبک های فرزند پروری در فرآیند تربیت اخلاقی کودکان خانواده های مذهبی (1401) / حسینی ، فاطمه، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه حسینی ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : MA /190 1401 عنوان : پدیدار شناسی سبک های فرزند پروری در فرآیند تربیت اخلاقی کودکان خانواده های مذهبی تکرار نام مولف : فاطمه حسینی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1401 شناسه افزوده : دهدست ، کوثر، استاد راهنما موضوعها : اصفا
فرزندپروری ؛ تربیت اخلاقی ؛ پدیدارشناسیچکیده : بررسی ها و شیوههای فرزندپروری از سوی دانشمندان برجسته ای چون دایانا بامریند و دیگران نشان می دهد هیچ کدام از آنها با سبک فرزندپروری در اسلام تطبیق کامل نداشته و دارای کاستی هایی می باشند این تحقیق به بررسی سبک های فرزندپروری در فرایند تربیت اخلاقی کودکان خانواده های مذهبی می پردازد. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از روش پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. جامعه مورد مطالعه والدین مذهبی دارای حداقل یک فرزند بودند که جمع آوری داده ها در مصاحبه دوازدهم به اشباع رسید برای استخراج دیدگاه های مبتنی بر تجربه از مصاحبه های عمیق استفاده شد. داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل گردید. تحلیل تجارب مشارکت کنندگان منجر به شناسایی 7 مضمون اصلی شاخص سبک فرزندپروری شامل همخوانی، ایجاد ارزشمندسازی، فضای گفتگوی جهت دهنده هدفمند، فضای ارتباطی صمیمانه، پیوند های خانوادگی رشد دهنده، فضای انضباطی متعادل، پویایی های نگرشی تکوین بخش و 7 مضمون اصلی شاخص سبک فرندپروری ناکارآمد شامل عدم همخوانی، بی ارزش سازی، فضای گفتگوی ناکارآمد، فضای ارتباطی غیر صمیمانه، پیوند های آسیب زا، فضای انضباطی نامتعادل، پویایی های نگرشی بازدارنده گردید. با توجه به اهمیت تربیت اخلاقی، در ایجاد سبک فرزندپروری صحیح، پیشنهاد می شود با برنامه ریزی و آموزش صحیح برای خانواده ها و والدین در راستای تحقق این هدف کوشا باشیم لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10192 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0190 MA /190 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه مشاوره اسناد معمولی موجود