بررسی تمثیل های قرآنی و آموزه های قابل استفاده آن در آموزش ریاضی (1399) / استادمحمد ابری ، محیا، نویسنده
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه استادمحمد ابری ، محیا، نویسنده عنوان : بررسی تمثیل های قرآنی و آموزه های قابل استفاده آن در آموزش ریاضی تکرار نام مولف : محیا استادمحمد ابری ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1399 صفحه شمار: 85ص شناسه افزوده : آشنا ، امیرحسین، استاد راهنما موضوعها : اصفا
آموزش ریاضی ؛ بازنمایی ها ؛ تمثیل و استدلال تمثیلیچکیده : تحقیق حاضر به روش بنیادی نظری انجام شده است و در آن تاثیر استفاده از تمثیل و استعاره در یادگیری ریاضی دانش¬آموزان بر اساس منابع دینی؛ قرآن کریم و سخنان امامان معصوم علیهم السلام و آموزه¬های تعلیمی و تربیتی اسلام مورد پژوهش قرار گرفته است.
ریاضیات یک دانش مجرد است که مفاهیم آن با نمادهایی که زبان ریاضیات را تشکیل می¬¬دهد بیان گردیده و آموزش آن نیز در نهایت با همین زبان نمادین انجام می¬گیرد، اما در مدرسه و دانشگاه؛ پیش از آنکه به توصیف کاملا نمادین و مجرد آن برسیم می¬باید از طریق و روش تمثیل و استدلال تمثیلی ذهن دانش¬آموز را در فرایند یادگیری ریاضی فعال نماییم. برای اینکار از بازنمایی تمثیلی و استعاری آغاز نموده و به دانش¬آموز کمک می¬کنیم تا بازنمایی نمادین و مجرد را در ذهن خود بسازد.
در قرآن کریم؛ کلمات مثل، امثال، تمثیل در آموزش و تعلیم حقایق عالم هستی و انسان آورده شده است. در این تحقیق معنای مثل و دیگر مشتقات آن در منابع تفسیری و واژگانی قرآن و بطور خاص از تفاسیرالمیزان و مجمع البیان استفاده شده است.
علاوه بر آن تمثیل و استدلال تمثیلی و تاثیر آموزشی آن بر اساس یافته¬های روان شناسی شناختی نیز مورد توجه قرار گرفته و نشان داده شده است که علم و علم¬آموزی در نظام فکری اسلام جایگاه مهم و بلندی دارد و بر این اساس دین اسلام درباره آموزش و تعلیم و تعلم، نظر ویژه خود را دارد و از جمله به استفاده از روش آموزشی مبتنی بر استدلال تمثیلی توجه فراوانی می¬کند با این عنایت که به تمثیل و استدلال تمثیلی از دو جنبه روشمندی و هستی شناختی توجه می¬دهد. از دیدگاه اسلام جهان هستی دارای مراتبی است که از مرتبه محسوس و مادی با حس و تعقل انسان درک می¬شود و در مرتبه بالاتر باطن عالم مورد ادراک مرتبه و مثالی و عقلی انسان و قوای شناختی وی قرار می¬گیردلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9547 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0396 MA /396 1399 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه ریاضی اسناد معمولی موجود