![]()
اثربخشی دوره توانبخشی شناختی رایانهای در ارتقای کارکردهای اجرایی و خودمدیریتی دانشجویان (1403) / قائمی ، الهام، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه قائمی ، الهام، نویسنده شماره بازیابی : MA /516 1403 عنوان : اثربخشی دوره توانبخشی شناختی رایانهای در ارتقای کارکردهای اجرایی و خودمدیریتی دانشجویان تکرار نام مولف : الهام قائمی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
توانبخشی ؛ کارکردهای اجرایی ؛ خودمدیریتیچکیده : هدف از این پژوهش ارتقا کارکردهای اجرایی و خودمدیریتی دانشجویان از طریق توانبخشی شناختی رایانهای بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل دانشجویان (سن 18 تا 30 سال) در سال 1403- 1402 بود. نمونه پژوهش حاضر 22 نفر از دانشجویان 18 تا 30 ساله بودند که بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودمدیریتی تانجنی، بامسیتر، و بونی (2004)، پرسشنامه تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392)، د) آزمون آنبک (N-Back)، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (Wisconsin Card Sorting Test) و آزمون بروانرو (Go-No Go Task) استفاده شد. در این پژوهش بسته توانبخشی شناختی رایانهای طی 12 جلسه اجرا شد. نتایج حاصل نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا انعطافپذیری شناختی دانشجویان تأثیر نداشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا بازداری (دقت اجرا، دقت مهار) دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا حافظه فعال (پاسخ درست) دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا تواناییهای شناختی دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا خودمدیریتی دانشجویان تأثیر داشت لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10488 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0516 MA /516 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه اسکناسی ، زینب، نویسنده شماره بازیابی : MA /526 1403 عنوان : اثربخشی مداخلات مبتنی بر یوگا در ارتقاء کارکرد اجرایی زنان تکرار نام مولف : زینب اسکناسی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
یوگا ؛ کارکردهای اجراییچکیده : مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات مبتنی بر یوگا در ارتقاء کارکرد اجرایی زنان انجام شده است. روش: این پژوهش شبهآزمایشی به صورت تک گروهی همراه با پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان متقاضی شرکت در دوره مقدماتی آموزش یوگا بود. از طریق نمونهگیری هدفمند در دسترس، 18 نفر از میان شرکتکنندگان که تمایل به همکاری داشتند انتخاب شدند. مداخله شامل 8 جلسه آموزشی یوگا بود که هر جلسه به مدت 60 دقیقه و دو جلسه در هفته برگزار میشد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین(WCST)، آزمون استروپ (SCWT)، آزمون کرسی و پرسشنامه بارکلی بود. آزمونها قبل و بعد از مداخله از شرکتکنندگان گرفته شد و دادهها با روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که انعطافپذیری شناختی، بازداری شناختی و حافظه کاری بعد از مداخلات مبتنی بر یوگا بهبود یافته است. نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن است که مداخلات مبتنی بر یوگا میتواند موجب ارتقاء کارکرد اجرایی زنان شود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10533 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0526 MA /526 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی(مورد مطالعه:کودکان نارساخوان) (1400) / امینی ، مریم، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه امینی ، مریم، نویسنده شماره بازیابی : MA /523 1400 عنوان : تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی(مورد مطالعه:کودکان نارساخوان) تکرار نام مولف : مریم امینی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1400 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
کارکردهای اجرایی ؛ انعطاف پذیری شناختی ؛ حافظه کاری ؛ نارساخوانیچکیده : مطالعه حاضر با هدف تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی در کودکان نارساخوان انجام شده است. طرح تحقیق تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه های پژوهش، 30 نفر از کودکان مشغول به تحصیل 8 تا 11 ساله با اختلالات نارسا خوانی بودند که در سال 1400 به مراکز و کلینیک دولتی وغیر دولتی شهر کرج مراجعه نمودند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون عملکرد پیوسته دیدار ی/شنیداری(IVA)، آزمون حافظه کاری وکسلر، آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون کامپیوتری برو- نرو بود. به منظور اجرای درمان یکپارچگی حسی، دستورالعمل آموزشی در این پژوهش تدوین شد که شامل 12 جلس هی یک ساعته بو د که با هر نفر به صورت مجز ا کار شد و روایی آن از سوی 10 نفر از صاحبنظران در پژوهش حاضر به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و بهره گیری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیرها انجام شد. یافتههای پژوهش نشانداد که درمان یکپارچگ ی حسی ب ر ارتقاء کارکردها ی اجرایی و مؤلفه های آن اعم از حافظه کار ی، انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان نارساخوان تأثیرمعناداری داشتهاست. همچنین پیگیری یک ماهه حاکی از ماندگاری اثربخشی مثبت این نوع درمان بر روی کارکردهای اجرایی و مؤلفههای آن بود. براساس یافته ها می توان از روش درمان یکپارچگی حسی میتوان به منظور ارتقای کارکردهای اجرایی کودکان نارساخوان در کلینیک های تخص ص ی و توانبخشی استفاده نمود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10499 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0523 MA /523 1400 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
خاستگاه های عصب شناختی سوگیری توجه و حساسیت اضطرابی بزرگسالان (1402) / اختراعی طوسی ، فاطمه، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه اختراعی طوسی ، فاطمه، نویسنده شماره بازیابی : MA /179 1402 عنوان : خاستگاه های عصب شناختی سوگیری توجه و حساسیت اضطرابی بزرگسالان تکرار نام مولف : فاطمه اختراعی طوسی ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1402 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
خاستگاه های عصب شناختی ؛ حساسیت اضطرابیچکیده : هدف پژوهش حاضر، پیش¬بینی خاستگاه¬های عصب¬شناختی سوگیری توجه و حساسیت اضطرابی بزرگسالان بود. روش پژوهش از نوع کمی و همبستگی و جامعه آماری کلیه افراد در بازه سنی 18 سال به بالا در شهر تهران بود. نمونه شامل 56 نفر بزرگسال بود که در سال 1402 به شیوه هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مصاحبه غربالگری بالینی M.I.N.I، الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG)، پرسشنامه کانون توجه، 1997 FAQ)) و پرسشنامه اضطراب بک، 1988 BAI)) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی و استنباطی و تجزیه تحلیل همبستگی و رگرسیون استفاده گردید. پس از تکمیل فرآیند پژوهش نتایج نشان داد که از بین نقاط پیش¬پیشانی، رابطه نقاط f3، f4 و fz با امواج تتا معنی¬دار است. بنابراین رابطه منفی بین این نقاط با حساسیت اضطرابی تحت امواج تتا معنی¬دار بوده است. همچنین از بین نقاط پیش¬پیشانی، رابطه نقطه fp2 با امواج بتا معنی¬دار است. بنابراین رابطه مثبت بین این نقطه با سوگیری توجه تحت امواج بتا معنی¬دار بوده است لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10183 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0179 MA /179 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه جکس ، استیو ام، نویسنده شماره بازیابی : HF5548/8 /ب4 ر9 1400 عنوان : روانشناسی سازمانی (با رویکرد علمی کاربردی) تکرار نام مولف : نویسندگان استیو ام. جکس، توماس دبلیو. بریت ؛ مترجمان عبدالزهرا نعامی، صالحه پیریایی، هاجر براتی ناشر: تهران : انتشارات رشد سال نشر : 1400 صفحه شمار: 1061 ص شابک/شاپا 978-6-00-351168-2 یادداشت عنوان اصلی: Organizational psychology : a scientist-practitioner approach(3th),2014 شناسه افزوده : بریت ، تامس دبلیو (1966 - م) Britt ، Thomas W نعامی ، عبدالزهرا (1344-)، مترجم پیریایی ، صالحه (1365-)، مترجم براتی ، هاجر (1363-) موضوعها : اصفا
روانشناسی صنعتی ؛ Psychology, Industrialلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9288 زبان مدرک : فارسی زبان اصلی : English
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 13418 HF5548/8 /ب4 ر9 1400 کتاب فارسی کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود 14643 HF5548/8 /ب4 ر9 1400 ن.2 کتاب فارسی کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود
نظریههای شخصیت ویراست دهم(2013) شولتس, دوآن
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه براسارد ، مارلا آر، نویسنده شماره بازیابی : LB1131 /ب4 س9 1400 عنوان : سنجشهای پیشدبستانی: اصول و عملکردها تکرار نام مولف : مولفان مارلا آر. براسارد، آن ای. بوهم ؛ مترجمان مهناز اخوانتفتی، صالحه پیریایی، نیلوفر اسمعیلی ناشر: تهران : دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1400 صفحه شمار: 638 ص شابک/شاپا 978-6-229-50327-0 قیمت : 1420000 ریال یادداشت عنوان اصلی: Preschool assessment : principles and practices ,2007
با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا (س)، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF)
کتابنامهشناسه افزوده : بم ، آن ای Boehm ، Ann E دانشکده غیر دولتی- غیر انتفاعی رفاه اخوانتفتی ، مهناز (1340 -)، مترجم پیریایی ، صالحه (1365-)، مترجم اسمعیلی ، نیلوفر (1362-)، مترجم موضوعها : اصفا
کودکان-- رشد ؛ Child development-- Evaluation ؛ استعداد-- آزمونها ؛ Ability-- Testing ؛ آموزش پیشدبستانی ؛ Education, Preschoolلینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=9275 زبان مدرک : فارسی زبان اصلی : English
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 13316 LB1131 /ب4 س9 1400 کتاب فارسی کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه سایر اسناد معمولی موجود 13317 LB1131 /ب4 س9 1400 ن.2 کتاب فارسی کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه سایر اسناد معمولی تاریخ بازگشت ۱۴۰۳/۰۹/۲۶ ![]()
مقایسه مقیاس درجهبندی والدین و تکالیف عملکردی در سنجش کارکردهای اجرایی دختران و پسران دوره دبستان (1403) / پهلوانی ، زهرا، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه پهلوانی ، زهرا، نویسنده شماره بازیابی : MA /531 1403 عنوان : مقایسه مقیاس درجهبندی والدین و تکالیف عملکردی در سنجش کارکردهای اجرایی دختران و پسران دوره دبستان تکرار نام مولف : زهرا پهلوانی ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1403 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
کارکردهای اجرایی ؛ حافظه فعال ؛ انعطافپذیری شناختی ؛ رفتاری کنشهای اجراییچکیده : این پژوهش با هدف بررسی مقایسه مقیاس درجهبندی والدین و تکالیف عملکردی در سنجش کارکردهای اجرایی دختران و پسران دوره دبستان صورت گرفته است. روش این پژوهش به صورت همبستگی میباشد. و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر منطقه 22 که شامل 2600 دانشآموز است و از این جامعه آماری 100 دانشآموز دختر و پسر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مقیاس درجهبندی رفتاری کنشهای اجرایی والدین ویرایش دوم (BRIFE2) و آزمونهای عصبروانشناختی شامل آزمون ویسکانسین برای سنجش انعطافپذیری شناختی، برو ـ نرو برای سنجش کنترل مهاری و آزمون کورسی برای سنجش حافظهفعال است. این آزمونهای عصبروانشناختی توسط نرمافزار PEBL2 ارزیابی شده است. یافتههای این پژوهش توسط نرمافزار SPSS بهدستآمده است و بیان کرد که در مؤلفة حافظه کاری در آزمون کورسی با پرسشنامه مقیاس درجهبندی رفتاری کنشهای اجرایی والدین رابطه معنادار وجود دارد و دیگر آزمونها که شامل برو – نرو و ویسکانسین بود، رابطه معناداری را گزارش نکردند همچنین نقش جنسیت نیز نقش تعدیلگری نداشت. نتایج این پژوهش نشان داد که کودکی نقش بسیار مهمی در شکلگیری کارکردهای اجرایی دارد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10544 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0531 MA /531 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه تابآوری و خودکارآمدی با صلاحیت های حرفهای معلمان (1402) / محجوری ، اکرم، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه محجوری ، اکرم، نویسنده شماره بازیابی : MA /173 1402 عنوان : نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه تابآوری و خودکارآمدی با صلاحیت های حرفهای معلمان تکرار نام مولف : اکرم محجوری ناشر: تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات سال نشر : 1402 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
هوش هیجانی ؛ تاب آوری ؛ خودکارآمدی ؛ صلاحیتهای حرفهایچکیده : هدف پژوهش: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطه¬ای هوش هیجانی در رابطه تابآوری و خودکارآمدی باصلاحیت های حرفه¬ای معلمان منطقه یک تهران انجام شد.جمعیت و نمونهگیری این پژوهش شامل کلیه معلمان زن و مرد شهر تهران در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی 403-1402 میباشد. نمونه شامل 149 معلم است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای سنجش هوش هیجانی، تابآوری، صلاحیتهای حرفهای و خودکارآمدی جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از نرمافزار Amos و SPSS انجام شد و پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی شد.یافته ها نشان داد:1. بین مؤلفههای تابآوری و صلاحیت حرفهای معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.2. بین مؤلفههای تابآوری و هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.3. خودکارآمدی حرفهای رابطه مثبت معناداری با صلاحیتهای حرفهای معلمان نشان میدهد.4. بین خودکارآمدی حرفهای و هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.5. بین هوش هیجانی و صلاحیتهای حرفهای معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد.6. هوش هیجانی نیز واسطه رابطه بین خودکارآمدی و صلاحیتهای حرفهای معلمان است.نتیجه می گیریم:1. هوش هیجانی مستقیماً صلاحیت های حرفهای را پیشبینی نمیکند.2. هوش هیجانی بهعنوان یک واسطه بین تابآوری/خودکارآمدی و صلاحیتهای حرفهای معلمان عمل میکند.بنابراین با افزایش تابآوری و خودکارآمدی معلمان از طریق آموزش میتوان به بهبود صلاحیتهای حرفهای آنها کمک کرد. و باعث افزایش اثربخشی آنها در تدریس میشود لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10056 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0173 MA /173 1402 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
همبستههای عصب شناختی و زیستی اختلال افسردگی اساسی در چهارچوب RDoC (1401) / اخوت ، نرگس سادات، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه اخوت ، نرگس سادات، نویسنده شماره بازیابی : MA /0182 1401 عنوان : همبستههای عصب شناختی و زیستی اختلال افسردگی اساسی در چهارچوب RDoC تکرار نام مولف : نرگس سادات اخوت ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1401 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
اختلال افسردگی ؛ نشانگر عصب شناختی ؛ نشانگر زیستیچکیده : افسردگی اساسی در همهی جنبههای زندگی فرد مبتلا از جمله هیجانی، رفتاری، شناختی و فیزیکی تاثیر منفی میگذارد و عملکرد وی را مختل مینماید. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل پیشبین عصبشناختی و زیستی بروز اختلال افسردگی اساسی است. روش این پژوهش از نوع کمی و همبستگی میباشد. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و 19 نفر در بازهی سنی 15 تا 55 سال که در طول سال 1399-1400 به یکی از مراکز خدمات تخصصی روانشناسی در منطقه 4 تهران مراجعه نمودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی افسردگی بک (BDI-II)، ابزار توالییابی DNA و الکتروآنسفالوگرافی (QEEG) استفاده شد. دادهها با روش همبستگی پیرسون و استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن است که بینشاخصهای ژنتیک و فعالیت امواج مغزی با اختلال افسردگی اساسی رابطهی معناداری دیده نشد؛ اما بین ژنتیک و امواج مغزی دلتا و آلفا در نواحی گیجگاهی و پسسری و تتا در ناحیهی پسسری رابطهی معناداری وجود دارد. با این حال بین ژنتیک و موج مغزی بتا رابطهی معناداری نشان داده نشد. مطابق با نتایج بهدستآمده، عوامل ژنتیکی در سطح عصبشناختی اثرگذار است؛ اما میزان این اثرگذاری به حدی قوی نیست که توانایی درگیری نشانگان رفتاری و شناختی را داشته باشد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10190 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0182 MA /0182 1401 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود ![]()
پدیدارشناسی فرصت ها و تهدیدهای استفاده از فضای مجازی در استرس ادراک شده ناشی از بحران اجتماعی (1403) / صفری ، خدیجه، نویسنده
![]()
نوع مدرک: متون چاپی سرشناسه صفری ، خدیجه، نویسنده شماره بازیابی : MA /505 1403 عنوان : پدیدارشناسی فرصت ها و تهدیدهای استفاده از فضای مجازی در استرس ادراک شده ناشی از بحران اجتماعی تکرار نام مولف : خدیجه صفری ناشر: دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران) سال نشر : 1403 شناسه افزوده : پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما موضوعها : اصفا
بحران اجتماعی ؛ فضای مجازی ؛ استرس ادراک شدهچکیده : پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد نقش فضای مجازی در میزان استرس ادراک شده ناشی از بحران اجتماعی انجام شد. به دلیل تناسب بیشتر با هدف پژوهش، روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انتخاب گردید. مشارکت¬کنندگان 11 نفر از افراد بالای 18 سال، در مناطقی از شهر تهران، در سال 1402 که عضو شبکه¬های اجتماعی بودند و از فضای مجازی استفاده می¬کردند، به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع¬آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار¬یافته، و با روش تحلیل هفت مرحله¬ای کلایزی تحلیل شد. در نهایت پنج مقوله اصلی مولفه¬های استرس شامل مولفه¬های فیزیولوژیکی، شناختی، رفتاری، اجتماعی و روانشناختی و مولفه¬های فرعی آن و همچنین هفت مولفه¬ اصلی فرصت¬های فضای مجازی شامل فعالیت¬های اقتصادی، فرصت¬های رشد و ارتقا، سرعت در تبادل اطلاعات، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و برقراری ارتباط، سرگرم¬کننده، کنترل استرس، تولید محتوا و مولفه¬های فرعی آن، و نه مولفه اصلی تهدیدهای فضای مجازی شامل بی¬اعتمادی، شایعه¬پراکنی، اتلاف وقت، اعتیاد اینترنتی، تقلید و چشم و هم¬چشمی، کاهش روابط و تعاملات خانوادگی، آسیب¬های تربیتی، چالش¬های عقیدتی و فرهنگی، استرس¬زا و مولفه¬های فرعی آن شناسایی شد. با توجه به یافته¬های پژوهش حاضر، شناسایی فرصت¬ها و تهدیدهای فضای مجازی، مضامین مهمی برای آموزش و آگاه¬سازی و فرهنگ¬سازی در جامعه در راستای کاهش تهدیدهای استفاده از فضای مجازی و شبکه¬های اجتماعی دارد لینک ثابت رکورد: ../opac/index.php?lvl=record_display&id=10466 زبان مدرک : فارسی
درخواست رزرو
شماره ثبت شماره بازیابی نام عام مواد محل نگهداری بخش وضعیت ثبت وضعیت امانت گرایش تحصیلی 0505 MA /505 1403 پایاننامه کتابخانه مرکزی دانشکده رفاه روانشناسی اسناد معمولی موجود