دسترسی همگانی(OPAC) کتابخانه دانشکده رفاه
لوگو
پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۴

تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های رویکرد فطرت گرایی توحیدی (1402) / حسینی ، حمیده سادات، نویسنده بازکردن سند0535.pdf
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهحسینی ، حمیده سادات، نویسنده
شماره بازیابی :‭MA ‭/535 1402
عنوان :تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های رویکرد فطرت گرایی توحیدی
تکرار نام مولف :حمیده سادات حسینی
ناشر:تهران : دانشکده غیردولتی- غیر انتفاعی رفاه، انتشارات
سال نشر :1402
شناسه افزوده :رجایی ، ملیحه، استاد راهنما
موضوع‌ها :اصفا
فطرت‌گرایی توحیدی ؛ هدیه های آسمان ؛ فطرت ؛ برنامه درسی
چکیده :هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیه‌های آسمان» دوره دوم ابتدایی بر مبنای پاسخ به سؤالات رویکرد مؤلفه‌های فطرت‌گرایی توحیدی است. در این پژوهش، به بررسی میزان توجه به این مؤلفه‌ها در متن، تصاویر و فعالیت‌ها شامل (برایم بگو، بحث و تفکر، ایستگاه خلاقیت، بگرد و پیدا کن، همخوانی، دعا کنید و ...) مورد بررسی پرداخته شده است. روش پژوهش به صورت تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتاب‌های هدیه‌های آسمان دوره دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم، پنجم، ششم) در سال تحصیلی 1402-1401 بوده و نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام شده است. ابتدا رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی را مطالعه کرده و مولفه‌های آن را از مقاله «عناصر و مؤلفه‌های برنامه درسی فطرت‌گرای توحیدی در تربیت دینی متربیان» که توسط تجاری مقدم، امین خندقی و قندیلی (1399) انجام شده است، استخراج نموده و سپس کتاب‌های هدیه‌های آسمان پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر مبنای آن مولفه ها تحلیل شده اند. یافته‌های پژوهش نشان داد در کتاب هدیه‌های آسمان دوره دوم ابتدایی، در قسمت متن کتاب بیشترین توجه به مؤلفه خیر و فضیلت اخلاقی – عشق و محبت و دوستی می‌توان اشاره کرد امّا کمترین توجه به مؤلفه خلاقیت و ابداع شده است. در قسمت فعالیت کتاب بیشترین توجه به مؤلفه تعقل و خردورزی – خلاقیت و ابداع شده است ولی کمترین توجه به مؤلفه جمال و زیبایی‌جویی شده است. در قسمت تصاویر کتاب مرکز توجه روی مؤلفه‌های جمال و زیبایی‌جویی – تعقل و خردورزی می‌باشد. در مقوله شاخص حقیقت‌جویی و علم‌جویی به عنوان مثال در کتاب هدیه‌های آسمان پایه چهارم ابتدایی درس اول آن پرسش در فعالیت این بوده: « دانه برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارد؟ » به مقوله فراتر رفتن از ظاهر و جستن باطن امور توجهی نشده است. در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتاب‌های هدیه‌های آسمان دوره دوم ابتدایی به میزان قابل توجهی به برنامه درسی با تأکید بر مؤلفه‌های فطرت‌گرایی توحیدی نپرداخته است. توجه به برنامه درسی بر مبنای فطرت‌گرایی توحیدی می‌تواند به درک بهتر دانش‌آموزان از نظرآداب و اخلاق و نقش‌ها و مسئولیت‌های زندگی و مذهبی آنها کمک کند. لازم است که در تدوین متون آموزشی، به نقش مؤلفه‌های فطرت‌گرایی توحیدی نیز توجه شود تا دانش‌آموزان بتوانند خدا شناسی وهویت دینی و اجتماعی خود را به شکلی متعادل و متناسب با ارزش‌های اسلامی و انسانی شکل دهند
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=10552
زبان مدرک :فارسی

 درخواست رزرو

شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانتگرایش تحصیلی
0535‭MA ‭/535 1402 پایان‌نامهکتابخانه مرکزی دانشکده رفاهاسناد معمولیموجود  

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.