این پژوهش با هدف بررسی مقایسه مقیاس درجهبندی والدین و تکالیف عملکردی در سنجش کارکردهای اجرایی دختران و پسران دوره دبستان صورت گرفته است. روش این پژوهش به صورت همبستگی میباشد. و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر منطقه 22 که شامل 2600 دانشآموز است و از این جامعه آماری 100 دانشآموز دختر و پسر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مقیاس درجهبندی رفتاری کنشهای اجرایی والدین ویرایش دوم (BRIFE2) و آزمونهای عصبروانشناختی شامل آزمون ویسکانسین برای سنجش انعطافپذیری شناختی، برو ـ نرو برای سنجش کنترل مهاری و آزمون کورسی برای سنجش حافظهفعال است. این آزمونهای عصبروانشناختی توسط نرمافزار PEBL2 ارزیابی شده است. یافتههای این پژوهش توسط نرمافزار SPSS بهدستآمده است و بیان کرد که در مؤلفة حافظه کاری در آزمون کورسی با پرسشنامه مقیاس درجهبندی رفتاری کنشهای اجرایی والدین رابطه معنادار وجود دارد و دیگر آزمونها که شامل برو – نرو و ویسکانسین بود، رابطه معناداری را گزارش نکردند همچنین نقش جنسیت نیز نقش تعدیلگری نداشت. نتایج این پژوهش نشان داد که کودکی نقش بسیار مهمی در شکلگیری کارکردهای اجرایی دارد