مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات مبتنی بر یوگا در ارتقاء کارکرد اجرایی زنان انجام شده است. روش: این پژوهش شبهآزمایشی به صورت تک گروهی همراه با پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان متقاضی شرکت در دوره مقدماتی آموزش یوگا بود. از طریق نمونهگیری هدفمند در دسترس، 18 نفر از میان شرکتکنندگان که تمایل به همکاری داشتند انتخاب شدند. مداخله شامل 8 جلسه آموزشی یوگا بود که هر جلسه به مدت 60 دقیقه و دو جلسه در هفته برگزار میشد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین(WCST)، آزمون استروپ (SCWT)، آزمون کرسی و پرسشنامه بارکلی بود. آزمونها قبل و بعد از مداخله از شرکتکنندگان گرفته شد و دادهها با روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که انعطافپذیری شناختی، بازداری شناختی و حافظه کاری بعد از مداخلات مبتنی بر یوگا بهبود یافته است. نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن است که مداخلات مبتنی بر یوگا میتواند موجب ارتقاء کارکرد اجرایی زنان شود