اینترنت و فضای مجازی در بیش از دو دههی اخیر، و شبکههای اجتماعی در حدود یک دههی اخیر، از پدیدههای بسیار مهم و تأثیرگذاری به شمار میروند که نقش زیادی در تحولات فرهنگی و اجتماعی داشتهاند. اینترنت، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی با ارائه الگوهای جدید، تغییر باورها، ارزشها، اخلاقیات و رفتارهای افراد در جوامع مختلف را در پی داشته و سبک زندگی به ویژه در نوجوانان را نیز تغییر داده است. فضای مجازی و شبکهی اجتماعی اینستاگرام این روزها یکی از اعضای خانوادهها محسوب می¬شود؛ و در کنار الگوهای قدیمی و سنّتی (خانواده، مدرسه و دوستان)، نقش بسزایی در فرهنگپذیری نوجوانان دارد (فلاح، 1398). با توجه به نقش مؤثر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در فرهنگپذیری نوجوانان، پژوهشگر به بررسی «رابطه بین مصرف شبکه اجتماعی اینستاگرام و فرهنگپذیری از نظر دختران نوجوان شهرستان اسلامشهر» در سال تحصیلی 1402-1401 پرداخته است که نتایج حاصله، نشان داد شبکهی اجتماعی اینستاگرام در فرهنگپذیری دختران نوجوان اسلامشهری، در برخی موارد کم و در مواردی هم خیلی زیاد مؤثر بوده است. این پژوهش به روش کمّی، و از لحاظ هدف «کاربردی» و از حیث ماهیت «توصیفی» انجام؛ و اطلاعات آن «پیمایشی» و با استفاده از تکنیک «پرسشنامه» به روش نمونه¬گیری تصادفی جمع¬آوری شده است؛ می¬توان گفت «شبکهی اجتماعی اینستاگرام در فرهنگ¬پذیری نوجوانان نقش مؤثری دارد؛ اگر چه میزان تأثیرات، فرد به فرد متفاوت بوده، اما اثرگذاری آن حتمی است. همین مسئله، بر لزوم توجه و نظارت بر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی از سوی متولیان و والدین نوجوانان دوچندان مینماید. به ویژه آنکه، بر اساس نتایج پژوهش، حدود 92 درصد نوجوانان 13 تا 18 ساله اسلامشهری «تلفن همراه یا تبلت شخصی» دارند و بیش از 83 درصد آنها نیز همیشه به اینترنت دسترسی دارند. بیش از 82 درصد دختران نوجوان اسلامشهری کاربر اینستاگرام بودهاند و حدود 68 درصد آنها نیز خود صفحهی شخ*صی در این شبکهی اجتماعی دارند و بیش از نیمی از این نوجوانان، روزانه بیش از 3 ساعت از اینستاگرام استفاده میکنند. نتایج پژوهش که در حجم نمونه 373 نفری از جامعه دختران نوجوان اسلامشهری انجام شده است نشان داد که اینستاگرام هم اکنون یکی از منابع اصلی فرهنگ¬پذیری این دختران به شمار می رود؛ اگر چه میزان تأثیرات، در افراد مختلف، متفاوت میباشد