دسترسی همگانی(OPAC) کتابخانه دانشکده رفاه
لوگو
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳

تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی(مورد مطالعه:کودکان نارساخوان) (1400) / امینی ، مریم، نویسنده بازکردن سند0523.pdf
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهامینی ، مریم، نویسنده
شماره بازیابی :‭MA ‭/523 1400
عنوان :تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی(مورد مطالعه:کودکان نارساخوان)
تکرار نام مولف :مریم امینی
ناشر:دانشکده غیردولتی-غیرانتفاعی رفاه (خواهران تهران)
سال نشر :1400
شناسه افزوده :پیریایی ، صالحه (1365-)، استاد راهنما
موضوع‌ها :اصفا
کارکردهای اجرایی ؛ انعطاف پذیری شناختی ؛ حافظه کاری ؛ نارساخوانی
چکیده :مطالعه حاضر با هدف تدوین و اثربخشی درمان یکپارچگی حسی در ارتقاء کارکرده ای اجرایی در کودکان نارساخوان انجام شده است. طرح تحقیق تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه های پژوهش، 30 نفر از کودکان مشغول به تحصیل 8 تا 11 ساله با اختلالات نارسا خوانی بودند که در سال 1400 به مراکز و کلینیک دولتی وغیر دولتی شهر کرج مراجعه نمودند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون عملکرد پیوسته دیدار ی/شنیداری(IVA)، آزمون حافظه کاری وکسلر، آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون کامپیوتری برو- نرو بود. به منظور اجرای درمان یکپارچگی حسی، دستورالعمل آموزشی در این پژوهش تدوین شد که شامل 12 جلس هی یک ساعته بو د که با هر نفر به صورت مجز ا کار شد و روایی آن از سوی 10 نفر از صاحبنظران در پژوهش حاضر به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و بهره گیری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیرها انجام شد. یافتههای پژوهش نشانداد که درمان یکپارچگ ی حسی ب ر ارتقاء کارکردها ی اجرایی و مؤلفه های آن اعم از حافظه کار ی، انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان نارساخوان تأثیرمعناداری داشتهاست. همچنین پیگیری یک ماهه حاکی از ماندگاری اثربخشی مثبت این نوع درمان بر روی کارکردهای اجرایی و مؤلفههای آن بود. براساس یافته ها می توان از روش درمان یکپارچگی حسی میتوان به منظور ارتقای کارکردهای اجرایی کودکان نارساخوان در کلینیک های تخص ص ی و توانبخشی استفاده نمود
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=10499
زبان مدرک :فارسی

 درخواست رزرو

شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانتگرایش تحصیلی
0523‭MA ‭/523 1400 پایان‌نامهکتابخانه مرکزی دانشکده رفاهاسناد معمولیموجود  

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.