هدف از این پژوهش ارتقا کارکردهای اجرایی و خودمدیریتی دانشجویان از طریق توانبخشی شناختی رایانهای بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل دانشجویان (سن 18 تا 30 سال) در سال 1403- 1402 بود. نمونه پژوهش حاضر 22 نفر از دانشجویان 18 تا 30 ساله بودند که بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودمدیریتی تانجنی، بامسیتر، و بونی (2004)، پرسشنامه تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392)، د) آزمون آنبک (N-Back)، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (Wisconsin Card Sorting Test) و آزمون بروانرو (Go-No Go Task) استفاده شد. در این پژوهش بسته توانبخشی شناختی رایانهای طی 12 جلسه اجرا شد. نتایج حاصل نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا انعطافپذیری شناختی دانشجویان تأثیر نداشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا بازداری (دقت اجرا، دقت مهار) دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا حافظه فعال (پاسخ درست) دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا تواناییهای شناختی دانشجویان تأثیر داشت. توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقا خودمدیریتی دانشجویان تأثیر داشت