تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناخت نحوه کنشگری مامیبلاگرها در اینستاگرام و مقایسه آن با تعالیم اسلامی انجام شده است. بدین منظور در چارچوب روش شناسی کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مامی بلاگرهایی است که دارای فرزندان خردسال (زیر 6 سال) بوده، در مناطق مختلف ایران زندگی میکنند و جنبههایی از زندگی خود و فرزندانشان را برای امر تبلیغات به نمایش میگذارند. صفحاتی که بیش از هزار دنبال کننده داشته باشند در این جامعه آماری استفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی بود. از میان تمامی صفحات مذکور، تعداد 10 صفحه که بیشترین میزان دنبال کننده را داشته و طی 6 ماه اخیر فعالیت مستمر داشتند انتخاب شد. سپس محتوای استوریها و پستهای این صفحات به روش کیفی بررسی شد. یافتههای تحقیق نشان داد که مامی بلاگری به مثابه یک شغل تمام وقت است که در آن مادران از کودکانشان به عنوان ابزاری برای کسب درآمد از طریق تبلیغات استفاده میکنند. آنها با نمایش یک سبک زندگی مشابه، تصویری از زن ایدهآل و مادر نمونه در اذهان محاطبانشان ایجاد کرده سپس با نمایش زندگی روزمره خود و کودکانشان به تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم کالاها و خدمات میپردازند. نتایج نشان داد که مامی بلاگرها، دارای کنشگری خاصی بر دو محور اصلی شیرین کاری کودکان و ترسیم شخصیت ایدهآل از خودشان بودند. این نحوه کنشگری از یک طرفی از مصادیق نقض حریم خصوصی کودکان و همچنین نقض آموزههای حیا و عفاف بوده و از طرف دیگر منجر به ترویج فرهنگ مصرفگرایی و اسراف در جامعه میشود که با تعالیم اسلامی در تعارض است